Niedawna licytacja modelu Chiron Profilée stanowiła historyczną klamrę rynkowej kariery drugiego modelu we współczesnej historii Bugatti. Teraz jego fanom pozostaje zakup wyłącznie aut z drugiej ręki. Jest to proces równie wymagający i elitarny, co i zakup nowego modelu tej marki. Dyrektor generalny salonu Bugatti Katowice Jakub Pietrzak zdradza, jak można dołączyć do grona Klientów tego obiektu, czego Klienci powinni się spodziewać, a na co mogą liczyć.
Bugatti Chiron Profilée został sprzedany za rekordową kwotę blisko 10 milionów euro. Jak ocenić ten wynik w kontekście aktualnych wydarzeń rynku hipercarów oraz wartości, które notują inne wersje Bugatti Chirona?
Bugatti Chiron Profilée nie jest pierwszym nowym Bugatti, który ustanowił rekord sprzedaży. W 2019 roku jedyny Voiture Noire znalazł nowego nabywcę za cenę 13,4 miliona dolarów. Była to osoba z grona wyselekcjonowanego przez samego producenta, nim jeszcze eksponat został zaprezentowany publicznie. Obecnie wartość tego modelu jest wyceniana już na 18,7 mln dolarów.
To, co wyróżniało sposób sprzedaży Chirona Profilée to fakt, że Bugatti wystawiło go jako obiekt na publicznej aukcji. Jego właścicielem mógł więc zostać każdy kto zapragnął. Byliśmy przygotowani, że licytacja może osiągnąć pułap 10 milionów euro. Wartość tego jedynego na świecie samochodu wzrosła już kolejnego dnia po aukcji, co tylko potwierdza unikatowość, jakość i prestiż marki Bugatti, którą mamy przyjemność reprezentować jako dealer w tej części Europy. Jak powiedział Ettore Bugatti: “jeśli da się to z czymś porównać, to nie jest to już Bugatti!”
Model Profilée „nie zdążył” wejść do produkcji, ponieważ wszystkie egzemplarze z puli ograniczonej w sumie do 500 sztuk wszystkich wersji Chirona tak szybko znalazły swoich nabywców. Popyt na ten warty co najmniej kilka milionów samochód model był ogromny. 200 sztuk wyprzedało się jeszcze przed jego premierą. To skłania do pytania: jak trudno jest (czy raczej było) kupić nowego Chirona? Czy zdarzały się sloty produkcyjne dostępne od ręki, które czekały na chętnych, czy trzeba było załapać się na specjalną listę, przejść jakiś casting? Co decydowało o tym, kto uzyska prawo do zakupu tego modelu?
Zlicytowany na aukcji w Paryżu, powstały w jednej sztuce Chiron Profilée był pierwszym modelem dopuszczonym do sprzedaży w takiej formie otwartej aukcji. Podczas jej trwania doszło do intensywnej licytacji między kolekcjonerami obecnymi na sali oraz uczestniczącymi przez internet i telefon z całego świata.
W standardowym procesie składania zamówienia na nowy samochód w salonie sprawdzamy przede wszystkim, czy nie jest on kupowany celem dalszej odsprzedaży. Weryfikujemy, jakie inne samochody Kupujący posiada w swojej kolekcji. Robimy to w interesie wszystkich naszych Klientów, tak aby zniwelować ryzyko spekulacji i działań na szkodę rynku. System weryfikacji Klientów pochodzi bezpośrednio od Bugatti, ponieważ Klient kupuje samochód bezpośrednio od producenta.
Stosunkowo dużą część produkcji Chirona stanowiły różne odmiany specjalne. Które modele cieszyły się większym zainteresowaniem wśród klientów: bardziej uniwersalne „wersje standardowe”, czy jeszcze bardziej limitowane, ale droższe i bardziej wyspecjalizowane pochodne typu Pur Sport czy Gran Sport?
Wszystkie wersje Chirona, które Bugatti wprowadziło na rynek, sprzedały się błyskawicznie, a kolejka oczekujących na zwolniony slot była naprawdę długa. Każdy jeden z wyprodukowanych samochodów Bugatti jest pożądany i trudno dostępny.
Często właściciel jednego modelu Bugatti nie może oprzeć się kupna jego następcy. Nasi Klienci to wyjątkowi ludzie, którzy niewątpliwe osiągnęli sukces. Decydując się na kupno Bugatti kierują się absolutną pasją do motoryzacji, ale i rozsądkiem. W Polsce wiele osób dopiero zaczyna zdawać sobie sprawę, że inwestowanie w odpowiednie modele samochodów jest równie dobrym pomysłem na pomnażanie majątku co lokowanie swoich środków w nieruchomościach lub w narzędziach finansowych. Inwestowanie w samochody kalibru Bugatti można śmiało porównać do mecenatu z najwyższej półki. Dowiodła tego cała paryska aukcja RM Sotheby’s, gdzie poza Chironem Profilée swoje nowe, wyższe wartości osiągnęły również pozycje innych marek samochodów, wpisując się w trendy znane z rynku sztuki.
Wartość takich samochodów jest wyrażona jednak nie tylko w pieniądzach. Transakcja ta nie polega tylko na zakupie preferowanego modelu, ale na uczestnictwie w całym procesie konfiguracji tego dzieła aż po najmniejsze detale, a następnie nadzorze ich ucieleśniania w kolejnych etapach produkcji. Klient otrzymuje możliwość współpracy z Bugatti i współkształtowania dorobku tej historycznej marki. Nie przychodzi mi do głowy bardziej satysfakcjonujące marzenie do spełnienia przez miłośnika motoryzacji.
Późniejszy sposób korzystania z takiego samochodu jest już kwestią indywidualną. Jedni Klienci korzystają z przywileju posiadania takiego samochodu na co dzień, inni trzymają go „w sejfie”, jak na dzieło sztuki przystało. Bugatti rozumie podejście obydwu tych grup Klientów, dlatego też przygotowało dwie opcje przedłużania gwarancji : dla kolekcjonerów o nazwie „Collector” oraz dla tych, którzy planują aktywniej korzystać ze swoich aut, o nazwie „Active”. Program gwarancyjny nazywany przez producenta Passeport Tranquillité dostępny jest dla modeli Veyron i Chiron w opcjach na 2 lub 4 lata, tak by zapewnić ich właścicielom spokój w tym zakresie przez maksymalnie długi okres posiadania auta.
Okres zbierania zamówień na nowe egzemplarze Bugatti Chirona już się zakończył. Teraz chętnym pozostaje kupić go z drugiej ręki. Jak wygląda proces zakupu starszych Bugatti z perspektywy polskiego salonu?
Każde wyprodukowane Bugatti ma swoją historię. Jako dealer mamy pełną wiedzę na temat jego procesu konfiguracji aż po najmniejszy detal, oraz odsprzedaży kolejnym właścicielom. Klienci, którzy decydują się na zakup samochodu przez resale, przychodzą do nas z jasną wizją tego, który model i w jakiej konfiguracji chcą zakupić. Sprzedaż takiego samochodu odbywa się między innymi u nas w salonie Bugatti Katowice i jest przeprowadzany na najwyższym poziomie. Z perspektywy Kupującego nie odbiega od procesu wydawania fabrycznie nowego egzemplarza.
Przed wydaniem samochodu sprawdzamy osobiście każdy jego szczegół. Jeżeli uznamy, że odpowiada wymaganiom naszego klienta, zapraszamy go do osobistych oględzin egzemplarza. Na rynku nie pojawia się wiele ofert Bugatti, ale zapewniam, że jeśli tylko już jakiś trafia do sprzedaży, to wiemy o tym jako pierwsi. Często jako jedyni, jako że sprzedaż samochodów tej klasy w dużej mierze odbywa się poza kanałami publicznymi.