fbpx

Nowe Bugatti Tourbillon z silnikiem V16!

20 Czerwca 2024 roku Bugatti wkroczyło w nową ere prezentując Chiron’a Successor czyli najnowsze wcielenie hipersamochodu z Molsheim. Mate Rimac, CEO Bugatti Rimac podczas premiery podkreślił, że jest to samochód zaprojektowany od podstaw i żaden z komponentów nie pochodzi z Bugatti Chiron.

Bugatti Tourbillon to nowa definicja hipersamochodu

W 2004 roku marka Bugatti na nowo zdefiniowała znaczenie osiągów samochodu pokazując światu 1001KM samochód jakim był Bugatti Veyron. Sercem tych samochodów był najbardziej zaawansowany na świecie silnik samochodowy 8,0-litrowy silnik W16 wyposażony w 4 turbosprężarki.

Po blisko 20 latach tradycji i produkcji pierwszego HyperCar’a od Bugatti Mate Rimac na nowo zdefiniował tę koncepcję z całkowicie nowym układem napędowym i platformą na której zostało zbudowane Bugatti Tourbillon, którego sercem jest wolnossące V16 dostarczone przez Cossworth’a i układ 3 silników elektrycznych opracowanych przez Rimac.

Układ Napędowy Bugatti Tourbillon

Wolnossący silnik V16 (naturally-aspirated engine z ang.) generuje ponad 1000 koni mechanicznych. W wywiadzie dla TopGear Mate Rimac podkreślił jego wyjątkowy charakter i dźwięk, który nie da się porównać z najczęściej stosowanymi silnikami V8, V10 i V12.

Mate Rimac zaznaczył również, że chcąc zachować charakterystykę samochodu zbliżoną do tej z Chirona, w którym moment obrotowy generował układ 4 turbosprężarek musieli sięgnąć po technologię elektryczną i stworzyć hybrydowy układ napędowy, który pracując w pełnej synergii z wolnossącym V16 będzie w stanie zapewnić wysoki moment obrotowy dostępny w niskich partiach obrotowych.

Napęd elektryczny w Bugatti Tourbillon

Tourbillon “z prądu” wytwarza blisko 800KM dzięki umieszczonym dwóm silnikom na przedniej osi i jednym na tylnej. Udało się to osiągnąć dzięki doświadczeniu inżynierów odpowiedzialnych za chorwacki hipersamochód Rimac Nevera.

Silniki elektryczne Bugatti Tourbillon są zasilane z chłodzonego olejem 800V akumulatora o pojemności 25 kWh, umieszczonego w centralnej części tunelu za pasażerami.

Dzięki zastosowanie silników elektrycznych samochód ma napęd na cztery koła i pełne wektorowanie momentu obrotowego co zapewnia najwyższą przyczepność i zwinność.

Co ciekawe, układ elektryczny jaki zastosowany w najnowszym Bugatti to jeden z najbardziej wydajnych tego typu układów na świecie. Jego silniki elektryczne obracają się do 24 000 obr./min i dostarczają ponad 6 kW na 1kg masy układu elektrycznego.

Stosunkowo duża objętość akumulatorów wynosząca 25 kWh pozwala nowemu Torubillon pokonać ponad 60km (37 mil) z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego.

Nowy wolnossący silnik V16 od Cossworth’a

Silnik spalinowy Bugatti Tourbillon generuje ponad 1000KM co w połączeniu z układem silników elektrycznych daje łączna moc systemową 1800 koni mechanicznych.

Dostarczony przez Brytyjczyków silnik to wolnossąca jednostka z 16 cylindrami w układzie V. Jej pojemność to 8,3 litra, a maksymalne obroty to 9 000 obr./min.

Mate Rimac przed premierą nowego Bugatti ujawnił, że wał korbowy silnika V16 mierzy metr długości, a sama długość jednostki napędowej była jednym z większych wyzwań dla projektantów, którzy chcieli uniknąć wydłużania rozstawu osi i bryły nadwozia. Dlatego inżynierowie zdecydowali się umieścić silnik centralnie pod kątem, a skrzynie biegów umieścić za tylną osią. To rozwiązanie pozwoliło poprawić komfort podróżujących, którzy mają teraz więcej miejsca w kabinie względem Chirona, w którym rozbudowany tunel środkowy skrywał skrzynie biegów.

Osiągi Bugatti Tourbillon

Łącznie do wykorzystania mamy 1800 KM, przenoszonych na wszystkie cztery koła. To przekłada się na sprint do setki w zaledwie 2 sekundy.  200km/h zajmuje mu mniej niż 5 sekund, a barierę 300km/h przekroczy poniżej 10s. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 445km/h i wymaga zaledwie 25s.

Mate Rimac na pytanie o to czy planują ustanowić nowy rekord prędkości nie zaprzeczył, ale podkreślił że nie jest to czas by rozmawiać na ten temat. Kluczową kwestią jest dostarczenie pierwszych egzemplarzy dla klientów, które zaplanowano na 2026 rok.

Design i aerodynamika

Jak każe współczesne Bugatti, Tourbillon jest kształtowany przez prędkość i zdolność do podróżowania z prędkością ponad 400km/h. Wymaga to dokładnego wykończenia każdej powierzchni karoserii, wlotu i grzebietu samochodu.

Główną zasadą, którą kierowali się designerzy to inspiracja historią czterech najsłynniejszych Bugatti. Nie mogło zabraknąć osłony chłodnicy w kształcie podkowy, bocznej linii z charakterystyczną literą C i dwukolorowego wykończenia karoserii.

Frank Heyl, dyrektor ds. projektowania Bugatti powiedział, że cały kształt samochodu to inspiracja Bugatti Typ 35, którego linia zaczynała się osłony chłodnicy w kształcie podkowy i zwężała się ku tyłowi tworząc opływowy kształt bryły samochodu.

W nowym Bugatti Tourbillon została obniżony dach dzięki czemu linia stałą się bardziej charakterystyczna. Niższy samochód sprawia wrażenie szerszego i lepiej podkreśla rozmiar kół.

Wszystkie zabiegi, na które zdecydowali się projektanci mają jeden cel. Samochód ma sprawiać wrażenie prędkości nawet na postoju.

Wykorzystując ponad 20 letnie doświadczenie przy projektowaniu Veyrona i Chirona w modelu Tourbillon udało się jeszcze lepiej zrównoważyć ogromne siły aerodynamiczne , które pojawiają się przy prędkościach ponad 400km/h.

W rezultacie Tourbillon jest wyposażony w szereg nowych opatentowanych technologii. Hydraulicznie sterowany spoiler pozostaje zamknięty nawet podczas jazdy z maksymalną prędkością. Niezmiennie jednak ma zapewniać większy docisk przy niższych prędkościach oraz pełnić rolę hamulca aerodynamicznego.

Duża część równowagi aerodynamicznej to zasługa nowej koncepcji dyfuzora, który zaczyna się tuż za kabiną pasażerską i wznosi się delikatnie pod kątem ku tyłowi. Dyfuzor jest zbudowany w oparciu o zupełnie nową koncepcję zapobiegającą nadmiernym uszkodzeniom samochodu podczas wypadku i najechania w tylną część.

Ciekawostką są “lewitujące” błotniki w przedniej części samochodu, które umożliwiają skierowanie strumienia powietrza pod reflektorami. Dzięki temu zabiegowi przepływająca masa powietrza może trafić bezpośrednio do bocznych wlotów zasilających wolnossące V16.

Przeprojektowany przód samochodu skrywa spory bagażnik i zestaw chłodnic, który pełni również bardzo ważną rolę przy kreowaniu siły docisku.

Wnętrze Bugatti Tourbillon

Projektanci wnętrza Tourbillon wyobrażali go sobie na konkursach elegancji na przestrzeni kolejnych 100 lat dlatego projektując jego wnętrze skupiali się na uzyskaniu efektu “bezczasowości”. Inspiracją dla nich był świat horologii, w którym zegarki naręczne mają ponad 100 lat i można nadal nosić je w połączeniu z nowoczesną modą i stylem życia.

Dlatego we wnętrzu znajdziemy autentyczne analogowe rozwiązania, które zostały zaprojektowane i zbudowane w oparciu o wiedze szwajcarskich zegarmistrzów. Do jego wykonania wykorzystano elementy wykonane z tytanu oraz kamieni szlachetnych takich jak szafir i rubin.

Konsola środkowa to połączenie szkła kryształowego i aluminium, które podkreśla autentyczność przełączników i dźwigni uruchamiającej silnik. Szkło wykorzystane we wnętrzu Bugatti Tourbillon jest wykonywane w aż 13 etapach tak by było doskonale przejrzyste, mocne i bezpieczne w razie wypadku.

To co jednak najbardziej wyróżnia analogowe wnętrze to ukryty przed wzorkiem cyfrowy ekran, który kierowca może uruchomić na własne życzenie. Tym samym eleganckie wnętrze nie zostało pozbawione praktycznych rozwiązań takich jak kamera cofanie czy dostęp do Apple Car Play.

Fotele zostały przymocowane bezpośrednio do podłogi tak by były jak najlżejsze i możliwie najniżej umiejscowione w kabinie, a odległość od pedałów można regulować elektrycznie.

Dzięki nowej konstrukcji nadwozia wnętrze jest przestronne i komfortowe czyniąc Bugatti Tourbillon bardziej komfortowym do dłuższych wycieczek.

Co ciekawe, przeprojektowaniu uległ również system audio, który w odróżnieniu od klasycznych głośników został zbudowany w oparciu o system składający się ze wzbudników umieszczonych na panelach drzwi wykorzystując je tym samym jako wewnętrzne głośniki.

Cena Bugatti Tourbillon

Produkcja nowego HyperCar’a Bugatti jest ograniczona do 250 egzemplarzy, które zostaną dostarczone pierwszym klientom już na początku 2026 roku. Aktualnie Bugatti Tourbillon wchodzi w fazę testów, po których będzie ręcznie produkowane w Molsheim wraz z ostatnimi modelami Bugatti z silnikiem W16. Modelami Bolide i W16 Mistral.

Cena jaką przyjdzie zapłacić kupującemu Bugatti Tourbillon to ponad 20 milionów złotych netto.

Najważniejsze dane techniczne Bugatti Tourbillon

Maksymalna Moc1 800 KM
Prędkość maksymalna380 km/h – 445km/h ze specjalnym kluczykiem
WagaPoniżej 1995 kg
Zasięg na silnikach elektrycznychdo 60 km

Przyspieszenie

0 – 100 km/h2.0s
0 – 200 km/h< 5.0s
0 – 300 km/h< 10.0s
0 – 400 km/h< 25.0s

Specyfikacja silnika spalinowego

Konfiguracja silnikaWolnossące V16
ArchitekturaV90°/8.3 l
Moc maksymalna1 000 KM
Maksymalny moment obrotowy900 Nm
Maksymalne obroty silnika9 000 obr/min

Wymiary Bugatti Tourbillon

Długość4 671 mm
Szerokość2 051 mm
Wysokość1 189 mm
Rozstaw osi2 740 mm

Układ przeniesienia napędu

Skrzynia biegów8 biegowa przekładnia DCT
ELSDElektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu przenoszący do 2500 Nm
E-SynchroWiększa elastyczność w możliwych kombinacjach przełożeń skrzyni biegów
ChłodzenieWysokowydajne bezpośrednie chłodzenie oleju

Specyfikacja układu elektrycznego

Napięcie800 V
Moc maksymalnaPowyżej 600 kW
Pojemność akumulatorów24.8 kWh

Silnik Elektryczny umieszczony na tylnej osi

Moc maksymalna250 kW
Maksymalny moment obrotowy240 Nm
Maksymalna prędkość obrotowa24 000 obr/min

czytaj także

Samochody
Sklep
Kontakt
Menu