fbpx

Skarby motoryzacji

Podróż w czasie po kultowych muzeach motoryzacyjnych.

Muzea samochodowe zajmują szczególne miejsce w sercach entuzjastów motoryzacji. Te muzea nie są jedynie repozytoriami starych pojazdów, ale sanktuariami, które chronią historię, innowacyjność i piękno jednego z największych wynalazków ludzkości — samochodu. Każdy samochód opowiada historię, czy to o postępie technologicznym, triumfach wyścigowych, czy znaczeniu kulturowym. Wizyta w muzeum samochodowym to coś więcej niż tylko podróż przez historię motoryzacji; to doświadczenie, które łączy odwiedzających z kunsztem, cudami inżynierii i zmianami społecznymi odzwierciedlonymi w każdej epoce produkcji samochodów.

Na świecie istnieją setki muzeów samochodowych, każde z własną, unikalną historią i kolekcją. Niektóre muzea skupiają się na ewolucji konkretnej marki, podczas gdy inne oferują szersze spektrum, prezentując samochody z różnych krajów, okresów i dyscyplin. Najsłynniejsze muzea samochodowe stają się miejscami pielgrzymkowymi dla maniaków motoryzacji, projektantów, historyków, a nawet zwykłych turystów, oferując bogatą, wciągającą podróż w czasie.  Są centrami kultury, które przyczyniają się do zrozumienia innowacji, wagi i piękna rzemiosła. Wraz z rozwojem samochodów stały się symbolami wolności, technologicznej sprawności, a czasem nawet tożsamości osobistej. Od rewolucji przemysłowej do ery pojazdów elektrycznych muzea „Symfonia prędkości i stylu: odkryj Cité de l’Automobile”samochodowe podkreślają nieustanny pęd ludzkości ku postępowi.

Symfonia prędkości i stylu: odkryj Cité de l’Automobile”Cité de l’Automobile

Cité de l’Automobile- Musée National de l’Automobile w Miluzie we Francji., w którym znajduje się słynna kolekcja Schlumpf, jest powszechnie uważane za najsłynniejsze muzeum samochodów na świecie. Znajdujące się w Miluzie we Francji muzeum i prezentuje zdumiewającą kolekcję ponad 500 pojazdów, w tym niektóre z najrzadszych i najbardziej znaczących samochodów w historii motoryzacji. Jednak tym, co naprawdę wyróżnia to muzeum, jest jego historia, która jest tak kolorowa, jak wystawiane samochody.  Historia Cité de l’Automobile zaczyna się od dwóch braci — Fritza i Hansa Schlumpf — szwajcarskich magnatów tekstylnych, którzy osiedlili się we Francji na początku XX wieku. Bracia odnieśli niesamowity sukces w przemyśle tekstylnym, ale łączyła ich głęboka, obsesyjna pasja do samochodów, szczególnie tych produkowanych przez Ettore Bugattiego. Począwszy od lat 50. bracia zaczęli nabywać samochody tworząc jak sobie wyobrażali najlepszą prywatną kolekcję na świecie.

Cité de l’Automobile

Kolekcja braci Schlumpf rozpoczęła się od zakupu Bugatti , prawdziwego samochodu wyścigowego, od prestiżowego alzackiego producenta samochodów. Następnie, w 1951 roku, Fritz Schlumpf wziął udział w wyścigu górskim Goldbach tym samochodem. Do 1957 roku  nie inwestował w pełni w swoją kolekcję. I przez jakiś czas pozostał zwykłym amatorem…Od 1960 roku Fritz włączył wyższy bieg, polegając na rozległej i skomplikowanej sieci rekruterów-poszukiwaczy samochodów, którzy podróżowali po Europie i Ameryce Północnej, nabywając rzadkie i klasyczne samochody. Przez lata zgromadził niezwykłą kolekcję, wypełniając starą fabrykę tekstyliów w Miluzie pojazdami od wczesnych prototypów po nowoczesne luksusowe samochody. Jego obsesją było jednak Bugatti, a jego kolekcja wkrótce stała się największym zbiorem samochodów Bugatti na świecie. Bracia byli gotowi wydać ogromne sumy pieniędzy, aby nabyć najrzadsze i najcenniejsze samochody, często odnawiając je do stanu idealnego we własnych warsztatach. Zakłady włókiennicze braci zapewniały im stały strumień dochodów, który wykorzystywali do finansowania swojej stale rosnącej kolekcji.

Kolekcja Schlumpf: od prywatnej do publicznej

Aby pomieścić swoje samochody, bracia przekształcili starą przędzalnię wełny w prywatne muzeum. Budynek, z jego ogromną przestrzenią i wysokimi sufitami, był idealnym miejscem do eksponowania tych dzieł sztuki motoryzacyjnej. Jednak muzeum pozostało prywatne, otwarte tylko dla wybranych przyjaciół i współpracowników. Opinia publiczna niewiele wiedziała o pełnym zakresie kolekcji aż do połowy lat 70., kiedy imperium tekstylne Schlumpfów upadło co doprowadziło do strajków pracowniczych i bankructwa. Kiedy robotnicy protestowali i okupowali fabryki, odkryli tajną kolekcję samochodów ukrytą w fabryce. Potem nastąpił okres publicznej fascynacji, ale też oburzenia, gdy pracownicy zaczęli rościć sobie prawa do kolekcji, która powstała w czasie, kiedy firma podupadała. W końcu interweniował rząd francuski, a kolekcja została znacjonalizowana. Po latach batalii prawnych kolekcja została udostępniona publiczności w 1982 roku jako Musée National de l’Automobile. Obecnie znane jako Cité de l’Automobile, a muzeum jest świadectwem pasji braci Schlumpf i ich wkładu w zachowanie historii motoryzacji.

Cité de l’Automobile

Różnorodność kolekcji

Strategia kolekcjonerska Hansa i Fritza Schlumpfów nie ograniczała się do żadnej marki ani kategorii samochodów. Zamiast tego starali się zachować najlepsze egzemplarze od szerokiej gamy producentów, kładąc szczególny nacisk na elegancję, kunszt i inżynierię europejskich marek. Ich celem było uchwycenie istoty złotej ery motoryzacji od początku XX wieku do okresu powojennego. Obecnie w Cité de l’Automobile znajduje się ponad 500 pojazdów, co czyni je jedną z największych kolekcji samochodów na świecie. Obejmuje wszystkie aspekty historii motoryzacji, od najwcześniejszych pojazdów napędzanych parą po współczesne supersamochody. Kolekcja muzeum obejmuje samochody kultowych marek, takich jak Rolls-Royce, Mercedes-Benz, Ferrari i oczywiście Bugatti.

Spacer po muzeum przypomina podróż w czasie. Kolekcja podzielona jest na kilka tematycznych sekcji, dzięki czemu odwiedzający mogą poznać rozwój motoryzacji od XIX wieku do dnia dzisiejszego. Wśród najważniejszych eksponatów znajdują się wczesne powozy motorowe, luksusowe samochody z lat 20. i 30. XX wieku oraz przełomowe samochody wyścigowe z całego XX wieku.

Projekt architektoniczny i przestrzenny muzeum

Samo muzeum jest cudem, położonym w rozległej byłej fabryce tekstyliów, w której bracia Schlumpf zbudowali swoje imperium. Przemysłowe otoczenie stanowi idealne tło dla kolekcji, z ogromnymi halami wystawowymi, które pozwalają na eksponowanie samochodów w sposób podkreślający ich piękno i inżynierię. Architektura hali zaprojektowana została przez Jean-François Milou w 2006r łącząc szkło i stal, i ozdobiona wiszącymi samochodami. Projekt muzeum koncentruje się na maksymalizacji wrażeń zwiedzających, z przestronnymi chodnikami, dobrze oświetlonymi ekspozycjami i szczegółowymi opisami każdego pojazdu. Jedną z wyróżniających się cech muzeum jest „Autodrome”, tor na świeżym powietrzu, na którym niektóre samochody są pokazywane podczas specjalnych wydarzeń, umożliwiając odwiedzającym zobaczenie i usłyszenie tych zabytkowych pojazdów w akcji. Ponadto muzeum oferuje różne elementy interaktywne, w tym symulatory i prezentacje multimedialne, dzięki czemu jest to w pełni wciągające doświadczenie dla osób w każdym wieku. Kolekcja maskotek – figurek zdobiących korki chłodnic samochodów – jest prezentowana jako wstęp do wystawy. Można tam znaleźć na przykład słynnego Spirit of Ecstasy Rolls Royce’a, ale także kilka innych unikalnych modeli. Kolekcja Jammet- wspaniała kolekcja samochodów dla dzieci nigdy nie przestanie zadziwiać młodszych i starszych.

Kolekcja jest podzielona na kilka odrębnych sekcji:

Samochody luksusowe: prezentujące jedne z najbardziej prestiżowych i pięknie zaprojektowanych samochodów z początku XX wieku, w tym modele Rolls-Royce, Hispano-Suiza i Packard. Samochody klasyczne: obejmujące złoty wiek wzornictwa samochodowego, z samochodami z lat 20. do 50. XX wieku. Najważniejsze z nich to Mercedes-Benz 540K z 1937 roku i Bentley Speed ​​Six z 1930 roku. Samochody wyścigowe: ta sekcja obejmuje legendarne samochody wyścigowe, takie jak Ferrari 250 GTO, Mercedes-Benz W196 i Bugatti Type 35. Nowoczesne supersamochody: Prezentacja najnowocześniejszej inżynierii motoryzacyjnej, z modelami takimi jak Bugatti Veyron, Ferrari LaFerrari i Lamborghini Aventador.

W tych sekcjach podkreślane są nie tylko osiągnięcia techniczne pojazdów, ale także ich znaczenie artystyczne i kulturowe.

Klejnot muzeów samochodowych: tam, gdzie Bugatti błyszczy najjaśniej

Niewiele marek motoryzacyjnych osiągnęło legendarny status Bugatti. Założony przez Ettore Bugattiego w 1909 roku, francusko-włoski producent samochodów szybko stał się znany ze swojej innowacyjności, inżynieryjnego geniuszu i zaangażowania w tworzenie samochodów, które były zarówno dziełami sztuki, jak i wyczynami mechanicznymi. Połączenie artyzmu, wydajności i ekskluzywności Bugatti uczyniło z niego jedną z najbardziej szanowanych marek w historii motoryzacji.

Urodzony w Mediolanie we Włoszech, Ettore Bugatti był synem znanego artysty i projektanta, a ten artystyczny wpływ przeniósł do swojej pracy jako inżynier i projektant samochodów. Od samego początku celem Bugatti było tworzenie samochodów, które byłyby nie tylko szybkie, ale także pięknie wykonane, łącząc formę i funkcjonalność w sposób, w jaki żaden inny producent samochodów nie zrobił tego wcześniej.

Wczesne samochody Bugatti, takie jak Type 13 i Type 35, szybko zyskały reputację dzięki swojej szybkości i niezawodności, szczególnie w sportach motorowych. W szczególności Type 35 stał się jednym z najbardziej udanych samochodów wyścigowych wszech czasów, dominując w wyścigach Grand Prix w latach 20. i 30. XX wieku. Jego rewolucyjna, lekka konstrukcja i zaawansowany system zawieszenia wyznaczyły nowe standardy w technologii wyścigowej.

Jednym z największych osiągnięć Bugatti była umiejętność łączenia sztuki z inżynierią. Najlepszym przykładem tego jest prawdopodobnie Type 57SC Atlantic, powszechnie uważany za jeden z najpiękniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek zbudowano. Dzięki płynnym liniom, charakterystycznemu szwowi grzbietowemu i eleganckim proporcjom, Atlantic był bardziej rzeźbą niż samochodem — świadectwem zaangażowania Bugatti w estetykę.

Po dziesięcioleciach uśpienia Bugatti zostało wskrzeszone przez Grupę Volkswagen pod koniec lat 90. Renesans marki został naznaczony wprowadzeniem na rynek Bugatti Veyron w 2005 roku, samochodu, który pobił rekordy prędkości i inżynierii. Veyron, który był w stanie osiągnąć prędkość ponad 250 mil na godzinę, przywrócił Bugatti pozycję lidera na rynku supersamochodów, kontynuując dziedzictwo doskonałości marki.

Największa na świecie kolekcja Bugatti

Spacer po sekcji Bugatti w muzeum jest jak wejście do kapsuły czasu, ponieważ każdy samochód jest pieczołowicie odrestaurowany i zaprezentowany w swojej pierwotnej okazałości. Kolekcja jest świadectwem geniuszu Ettore Bugatti i pasji braci Schlumpf, których determinacja w zachowaniu tych samochodów zapewniła, że ​​przyszłe pokolenia będą mogły zobaczyć na własne oczy kunszt i inżynieryjny geniusz Bugatti.

Niektóre z najbardziej znanych modeli Bugatti w kolekcji obejmują:

Bugatti Royale typ 41

Być może najsłynniejszy samochód w kolekcji Schlumpf, Bugatti Royale jest symbolem luksusu i przepychu. Zaprojektowany przez Ettore Bugattiego pod koniec lat 20. XX wieku, Royale miał być najbardziej luksusowym samochodem na świecie, zbudowanym dla rodziny królewskiej i ultrabogatych nabywców.  Wyprodukowano tylko sześć Royale, które do dziś pozostają jednymi z najcenniejszych samochodów na świecie. Cité de l’Automobile mieści jeden z oryginalnych Bugatti Royale, a jego obecność jest główną atrakcją dla odwiedzających. Ogromne rozmiary i elegancja Royale sprawiają, że jest to widok budzący podziw, a jego historia przypomina o bezkompromisowej wizji doskonałości motoryzacyjnej Ettore Bugattiego.

Bugatti Type 35

Kolejnym wyróżniającym się samochodem w kolekcji jest Bugatti Type 35, powszechnie uważany za jeden z najlepszych samochodów wyścigowych wszech czasów. Po raz pierwszy wprowadzony w 1924 roku, Type 35 zdominował sporty motorowe w latach 20. i 30. XX wieku, wygrywając ponad 1000 wyścigów, w tym prestiżowe wydarzenia, takie jak Grand Prix Monako i Targa Florio. Cité de l’Automobile prezentuje kilka egzemplarzy Type 35, z których każdy prezentuje ewolucję modelu na przestrzeni lat. Dla entuzjastów wyścigów widok tych kultowych samochodów jest punktem kulminacyjnym wizyty w muzeum, ponieważ reprezentują one dziedzictwo Bugatti jako lidera w inżynierii sportów motorowych.

Bugatti Type 57SC Atlantic:

Być może najpiękniejszy samochód, jaki kiedykolwiek zbudowano, Bugatti Type 57SC Atlantic jest arcydziełem wzornictwa motoryzacyjnego. Dzięki płynnym liniom, kształtowi łzy i charakterystycznemu szwowi grzbietowemu biegnącemu przez całą długość samochodu, Atlantic jest zarówno dziełem sztuki, jak i samochodem. Zaprojektowany został przez syna Ettore Bugattiego, Jeana Bugattiego. Piękno Atlantica dorównuje jego rzadkości — wyprodukowano tylko cztery egzemplarze, a do dziś przetrwały tylko dwa w oryginalnej formie. Jeden z tych samochodów jest wystawiony w Cité de l’Automobile, co czyni go jednym z najcenniejszych i najbardziej poszukiwanych samochodów na świecie. Bugatti Type 57 SC Atlantic zaprezentowany został w 2016 na wystawie w Muzeum Guggenheima w Bilbao w galerii „Rzeźby”, znajdując  się obok słynnej rzeźby „Krocząca Pantera” autorstwa Rembrandta Bugattiego

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron reprezentuje współczesne odrodzenie marki Bugatti, będącej własnością Volkswagen Group. Wprowadzony na rynek w 2005 roku Veyron pobił rekordy jako najszybszy samochód produkcyjny na świecie, osiągając prędkość maksymalną ponad 400 km na godzinę. Napędzany 8-litrowym silnikiem W16 z czterema turbosprężarkami, Veyron jest technologicznym tour de force, łączącym oszałamiającą prędkość z niezrównanym luksusem.

Znaczenie Veyrona wykracza jednak poza jego prędkość. Oznaczało powrót Bugatti na czoło świata motoryzacji po dziesięcioleciach uśpienia. Sukces Veyrona utorował drogę przyszłym modelom Bugatti, takim jak Chiron, które nadal przesuwają granice osiągów motoryzacyjnych. [MK1] W Cité de l’Automobile prezentowany jest jeden z pierwszych modeli Veyron, dając odwiedzającym szansę zobaczenia z bliska samochodu, który na nowo zdefiniował to, co było możliwe w świecie hipersamochodów.

Wartość kolekcji

Określenie dokładnej wartości kolekcji Schlumpf jest trudne, biorąc pod uwagę jej znaczenie historyczne i rzadkość. Szacunki wahają się w granicach setek milionów euro, chociaż wielu twierdzi, że kolekcja jest zasadniczo bezcenna, biorąc pod uwagę jej unikalny zakres i niezastąpioną naturę niektórych pojazdów. Sam Bugatti Royale, którego wyprodukowano tylko sześć sztuk, jest jednym z najrzadszych samochodów na świecie, a poszczególne Royale zostały sprzedane za ponad 20 milionów dolarów. Poza wartością pieniężną, znaczenie kulturowe kolekcji zwiększa jej wartość. Kolekcja Schlumpf reprezentuje szczyt rzemiosła motoryzacyjnego, wzornictwa i wydajności, prezentując samochody, które nie tylko zdefiniowały epokę, ale także przesunęły granice tego, co było technicznie i artystycznie możliwe.

Cité de l’Automobile stało się czymś więcej niż tylko muzeum — to miejsce pielgrzymek dla miłośników samochodów z całego świata. Odwiedzający przyjeżdżają do muzeum nie tylko po to, aby zobaczyć samochody, ale także po to, aby doświadczyć namacalnego związku z historią motoryzacji. Skupienie się muzeum na kultowych markach, takich jak Bugatti, Ferrari, Mercedes-Benz i Porsche, znajduje oddźwięk zarówno wśród kolekcjonerów, historyków, jak i zwykłych fanów, oferując coś dla każdego. Wydarzenia organizowane przez muzeum, takie jak Concours d’Elegance i rajdy samochodów zabytkowych, przyciągają tłumy z całego świata, co dodatkowo umacnia jego status międzynarodowego centrum kultury motoryzacyjnej.

Gdzie innowacja spotyka się z historią: muzea samochodów, których nie możesz przegapić

Podczas gdy Cité de l’Automobile w Miluzie jest powszechnie uważane za najsłynniejsze muzeum samochodowe na świecie — w dużej mierze dzięki niezrównanej kolekcji Bugatti — istnieje wiele innych znanych muzeów samochodowych na całym świecie, które wniosły znaczący wkład w zachowanie historii motoryzacji. Każde z tych muzeów oferuje własne unikalne kolekcje i doświadczenia, skupiając się na różnych markach, epokach lub stylach pojazdów.

Louwman Museum

Jedną z najstarszych prywatnych kolekcji samochodów na świecie i obowiązkowym miejscem do odwiedzenia dla miłośników motoryzacji Louwman Museum, znajdujące się w Hadze w Holandii. Muzeum, w którym znajduje się ponad 250 zabytkowych pojazdów, obejmuje całą historię motoryzacji, od najwcześniejszych powozów motorowych po kultowe samochody wyścigowe i luksusowe pojazdy. Założone przez Pietera Louwmana w 1934 roku muzeum jest obecnie prowadzone przez jego syna, Everta Louwmana, i rozrosło się, obejmując niektóre z najrzadszych i najbardziej znaczących samochodów, jakie kiedykolwiek wyprodukowano. W tej najstarszej prywatnej kolekcji samochodów na świecie reprezentowane są wszystkie istotne okresy w historii motoryzacji.  Pojazdy zabytkowe od samego początku historii motoryzacji do 1904 r., edwardiańskie (do 1918 r.), pojazdy z tzw. okresu Vintage (do 1930 r.) i okresu Post-vintage (do 1946 r.) oraz klasyczne samochody powojenne. Oprócz Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Bugatti i innych słynnych samochodów sportowych i wyścigowych, kolekcja obejmuje również jeden z najstarszych samochodów na świecie (1887 r.), jedynego zachowanego Eysink z 1912 r., dużą liczbę pojazdów wyprodukowanych przez holenderską markę Spyker (1904-1924) i prototyp DAF 600 z 1957 r. Do najważniejszych atrakcji należą również samochody należą De Dion-Bouton z 1910 roku, samochód prowadzony przez Winstona Churchilla, DB5 Jamesa Bonda z filmu „Goldfinger”, jeden z Cadillaców Elvisa Presleya  oraz kolekcja klasycznych samochodów Formuły 1. Skupienie Louwman Museum na zachowaniu dziedzictwa motoryzacyjnego jest dodatkowo wzmacniane przez jego rozległą kolekcję sztuki motoryzacyjnej, ilustracji, plakatów, rzeźb i trofeów związanych z motoryzacją, co czyni go skarbem kulturowym i historycznym zarówno dla miłośników samochodów, jak i pasjonatów historii. Muzeum jest również znane ze swojej oszałamiającej architektury, zaprojektowanej przez Michaela Gravesa- laureata nagrody Driehaus, amerykańskiego architekta New Classical. Mieści się w budynku z trzema piętrami i ponad 10 000 m² powierzchni wystawienniczej.

Louwman Museum

Znajdujące się w Stuttgarcie w Niemczech — miejscu narodzin motoryzacji — Muzeum Mercedes-Benz jest obowiązkowym punktem zwiedzania dla każdego, kto interesuje się historią samochodów. Muzeum to przedstawia historię marki Mercedes-Benz, która od ponad 130 lat jest liderem innowacji motoryzacyjnych.

Mercedes-Benz Museum

Jedną z głównych atrakcji Muzeum Mercedes-Benz jest Benz Patent-Motorwagen z 1886 r., pierwszy na świecie samochód. Ten trójkołowy pojazd napędzany gazem, opracowany przez Carla Benza, oznacza początek przemysłu samochodowego. Oglądanie tego samochodu jest jak powrót do początków historii motoryzacji. Innym wyróżniającym się modelem w kolekcji muzeum jest Mercedes-Benz 300SL samochód wyścigowy (W 194), numer podwozia 2, 1952 dzięki, któremu po drugiej wojnie światowej Mercedes‑Benz ponownie wkroczył do międzynarodowego sportu motorowego. Rezultaty były imponujące: potrójne zwycięstwo w Bernie, podwójne zwycięstwa w Le Mans i w Carrera Panamericana w Meksyku, poczwórne zwycięstwo na torze Nürburgring. Pokazywany pojazd jest najstarszym istniejącym SL na świecie – jest własnością producenta od 1952 roku. W tym czasie był używany między innymi jako samochód treningowy w wyścigu Mille Miglia. Pojazd rzadko jest pokazywany publicznie – więc specjalne wystawy oferują prawdziwą okazję.

Muzeum podkreśla rolę Mercedes-Benz w pionierskim wprowadzaniu nowoczesnych funkcji bezpieczeństwa w motoryzacji. Ekspozycje muzeum oferują wgląd w przełomy technologiczne, które sprawiły, że samochody stały się bardziej niezawodne i bezpieczne na przestrzeni lat. Muzeum Mercedes-Benz zostało zaprojektowane jako chronologiczna podróż przez historię motoryzacji, przy czym każdy poziom koncentruje się na określonym okresie. Pozwala to odwiedzającym odkryć, w jaki sposób Mercedes-Benz ewoluował równolegle z szerszymi zmianami historycznymi, społecznymi i kulturowymi. Futurystyczna architektura muzeum i innowacyjny projekt wystaw zapewniają odwiedzającym wyjątkowe wrażenia. Interaktywne eksponaty pozwalają gościom odkryć szczegóły techniczne niektórych z najsłynniejszych samochodów Mercedes-Benz, podczas gdy tematyczne pokoje zabierają ich w podróż przez historię wyścigów firmy, luksusowe innowacje i przyszłe koncepcje.

Mercedes-Benz Museum

Jednym z najbardziej znanych muzeów samochodowych w Stanach Zjednoczonych jest położone w sercu Los Angeles w Kalifornii Petersen Automotive Museum. Muzeum Petersena może pochwalić się ponad 250 pojazdami na wystawie, obejmującymi ponad 120 lat historii motoryzacji. Kolekcja muzeum obejmuje zbiór od zabytkowych samochodów po najnowocześniejsze supersamochody, motocykle, a nawet futurystyczne samochody koncepcyjne.

Photo by David Zaitz, Petersen Automotive Museum

Jedną z najpopularniejszych atrakcji muzeum jest kolekcja kultowych samochodów filmowych i telewizyjnych, w tym Batmobil z filmu Batman z 1989 roku, DeLorean DMC-12 z Powrotu do przyszłości i Eleanor Mustang z 60 sekund Ta wystawa samochodów Hollywood ściśle wiąże muzeum ze stolicą rozrywki na świecie i podkreśla związek między samochodami a kulturą popularną. Zwiedzający muzeum mogą uczestniczyć w interaktywnych wystawach, oglądać rzadkie i egzotyczne samochody, a nawet uczestniczyć w specjalnych wydarzeniach, takich jak rajdy i aukcje samochodów zabytkowych. Rozległy obiekt Petersena obejmuje również centrum renowacji, w którym rzadkie i klasyczne samochody są przywracane do życia. Muzeum regularnie organizuje wystawy specjalne o tematyce Bugatti, które zagłębiają się w różne aspekty bogatej historii marki. Wystawy te skupiają się na różnych aspektach spuścizny marki, od wczesnych innowacji po wpływ na nowoczesny design samochodów. Jedna z takich wystaw, zatytułowana „Bugatti: The Art of the Automobile” z 2017 r, celebrowała połączenie sztuki i inżynierii. Badała, w jaki sposób Ettore Bugatti i jego syn Jean Bugatti podchodzili do projektowania samochodów z perspektywy artysty, tworząc pojazdy, które były nie tylko szybkie, ale także oszałamiające wizualnie. Na wystawie zaprezentowano rzadkie modele, takie jak Bugatti Type 41 Royale, Bugatti Type 57SC Atlantic i wybór wczesnych samochodów wyścigowych Bugatti. Oprócz zaprezentowania samochodów produkcyjnych Bugatti, wystawa podkreśliła wpływ marki na wzornictwo przemysłowe, sztukę, a nawet modę. Zawierała prezentacje multimedialne, które badały proces projektowania Bugatti, od początkowych szkiców do końcowej produkcji samochodów, a także prezentowała interakeraktywne wystawy, które pozwalały odwiedzającym odkrywać innowacje techniczne stojące za silnikami i podwoziami Bugatti.

Obecnie Muzeum prezentuje wystawę „Best in Low. Lowriderowe ikony ulicy”. Wraz ze wzrostem popularności kultury lowrider w Stanach Zjednoczonych i za granicą, umiejętności potrzebne do stworzenia pojazdu lowrider również się rozwinęły, a ich twórcy osiągnęli nowe poziomy artyzmu i rzemiosła. Lowridery to samochody, które wyrażają tożsamości — społeczne, kulturowe, estetyczne. Samochody te stały się pojazdami wybieranymi do jazdy rekreacyjnej, popularnej rozrywki w wielu amerykańskich społecznościach od połowy XX wieku. Petersen Automotive Museum świętuje tę ewolucję od czasu swojej pierwszej wystawy poświęconej lowriderowi w 2000 roku i nadal docenia wkład tej kultury w historię motoryzacji. Dzięki Best in Low” muzeum zwraca uwagę na tworzenie samego samochodu, a także na ulicę i pokaz — przestrzenie, w których rzemiosło lowriderowe jest w pełni eksponowane.

Żadna lista muzeów samochodowych nie byłaby kompletna bez Muzeum Ferrari (Museo Ferrari), znajdującego się w legendarnym mieście Maranello we Włoszech, miejscu narodzin Ferrari. To muzeum jest sanktuarium jednej z najbardziej kultowych i odnoszących sukcesy marek motoryzacyjnych na świecie, Ferrari, która ma bogatą historię zarówno w samochodach drogowych, jak i sportach motorowych.

Muzeum Ferrari

Dominacja Ferrari w wyścigach Formuły 1 jest na pierwszym planie w muzeum, z eksponatami licznych samochodów, które wygrały mistrzostwa. Zwiedzający mogą poznać historię sukcesów Ferrari w sportach motorowych, oglądając samochody prowadzone przez legendy, takie jak Michael Schumacher, Niki Lauda i Alberto Ascari. Muzeum prezentuje zwycięskie samochody Ferrari F1, pamiątki kierowców i trofea z dziesięcioleci dominacji. Jednym z najbardziej cenionych eksponatów muzeum jest 1964 Ferrari 250 GTO   jeden z najrzadszych i najdroższych samochodów na świecie. Dzięki zapierającemu dech w piersiach wzornictwu i niezrównanemu rodowodowi wyścigowemu, 250 GTO jest powszechnie uważany za jeden z najlepszych samochodów, jakie kiedykolwiek wyprodukowano. Zobaczenie go na żywo to rzadki przywilej, a muzeum regularnie prezentuje ten model w swoich eksponatach. Oprócz samochodów wyścigowych, Muzeum Ferrari pokazuje ewolucję samochodów drogowych Ferrari od wczesnych modeli, takich jak Ferrari 125 S, po nowoczesne arcydzieła, takie jak LaFerrari. Jedna z sekcji muzeum poświęcona jest filozofiom inżynierii i projektowania, które ukształtowały Ferrari na przestrzeni dziesięcioleci. Eksploruje ona charakterystyczne podejście Ferrari do budowy samochodów, od początkowych szkiców projektowych po końcowy proces produkcji.

Museo Casa Enzo Ferrari to muzeum w Modenie

Fani Ferrari mogą również odwiedzić Museo Casa Enzo Ferrari to muzeum w Modenie skupiające się na życiu i twórczości Enzo Ferrari, założyciela marki. Pomimo nazwy, Muzeum Enzo Ferrari nie jest zwykłym muzeum. To raczej swego rodzaju motoryzacyjne sanktuarium, ku czci Enzo Ferrari, powstało bowiem w miejscu, w którym się urodził się. Muzeum opowiada również o maszynach, które stworzył i o kulcie, który je otacza. Museo Enzo Ferrari zostało zainaugurowane w 2012 r. przez „Fondazione Casa di Enzo Ferrari-Museo. Na zespół muzealny składają się dwa osobne budynki, dawny dom i warsztat ojca Enzo Ferrari oraz nowy budynek zaprojektowany przez pracownię architektoniczną Future Systems. Odrestaurowany warsztat jego ojca jest obecnie wykorzystywany jako muzeum silników Ferrari, od 1-cylindrowych po V12 i silniki F1. Nowoczesne nowe skrzydło jest wykorzystywane do zmieniających się wystaw o określonej tematyce z wieloma historycznymi i klasycznymi modelami Ferrari. Wystawy te zazwyczaj zmieniają się co roku.

W Modenie znaduje się stosunkowo nowe, ale coraz bardziej prestiżowe muzeum -sanktuarium szczytu osiągnięć nowoczesnego wzornictwa hipersamochodów — Museum Pagani.  Pagani Automobili, znane z tworzenia jednych z najbardziej zaawansowanych technologicznie i artystycznie oszałamiających hipersamochodów na świecie, ugruntowało swoją pozycję jako marka łącząca włoskie rzemiosło z najnowocześniejszą wydajnością.

Pagani Museum oferuje rzadki wgląd w życie i pracę Horacio Paganiego, założyciela firmy, i prezentuje najbardziej kultowe modele, filozofie projektowe i innowacje marki. Muzeum Pagani przedstawia bogatą opowieść o podróży Horacio Paganiego od jego wczesnych lat jako projektanta do ustanowienia go jedną z najbardziej szanowanych i innowacyjnych postaci w świecie motoryzacji. Pagani Zonda, po raz pierwszy zaprezentowany w 1999 roku, jest uważany za jeden z najbardziej kultowych hipersamochodów, jakie kiedykolwiek zbudowano. W Muzeum Pagani odwiedzający mogą podziwiać kilka wersji Zondy, od oryginalnej Zondy C12 po późniejsze, bardziej ekstremalne modele, takie jak Zonda Cinque i Zonda Revolución. Każdy samochód jest eksponowany wraz z pełną specyfikacją techniczną, a także historią jego powstania.

Ekspozycja muzeum pozwala odwiedzającym zbadać ewolucję Zondy na przestrzeni lat, podkreślając, w jaki sposób zaangażowanie Pagani w przesuwanie granic wzornictwa i wydajności sprawiło, że samochód ten jest nadal aktualny, nawet gdy wprowadzano nowe modele. Jednym z unikalnych aspektów Muzeum Pagani jest nacisk na filozofię projektowania Horacio Paganiego, która płynnie integruje sztukę i naukę. Podejście Paganiego do projektowania samochodów jest głęboko zainspirowane Leonardem da Vinci, którego prace Pagani często cytuje jako główne źródło swoich poszukiwań. Muzeum oferuje odwiedzającym możliwość zapoznania się z procesem projektowania od początkowych szkiców koncepcyjnych po modele w pełnej skali. Oprócz samych samochodów, muzeum prezentuje oryginalne plany, studia projektowe i komponenty, takie jak dźwignie zmiany biegów, kierownice i panele z włókna węglowego. Te eksponaty podkreślają poziom kunsztu, jaki wkłada się w każdy samochód Pagani, przy czym każda część jest ręcznie budowana i projektowana zgodnie z najwyższymi możliwymi standardami. Niezależnie od tego, czy jest się entuzjastą samochodów, miłośnikiem dobrego rzemiosła, czy po prostu kimś, kto docenia połączenie sztuki i technologii, Muzeum Pagani oferuje niezrównane doświadczenie, które celebruje dziedzictwo i przyszłość jednej z najbardziej kultowych marek hipersamochodów na świecie.

Muzea Samochodowe: Ponadczasowy Hołd dla Ewolucji Motoryzacji

Muzea samochodowe odgrywają znaczącą rolę kulturową, historyczną i edukacyjną na całym świecie. Pełnią wiele ról w zachowaniu i prezentowaniu ewolucji przemysłu motoryzacyjnego, technologii, wzornictwa i jego wpływu na społeczeństwo. Przede wszystkim pomagają  one zachować i chronić rzadkie, zabytkowe i historycznie ważne pojazdy. Obejmuje to wczesne modele od początków przemysłu motoryzacyjnego po kultowe samochody, które odegrały kluczową rolę w kształtowaniu technologii motoryzacyjnej. Prezentując samochody z różnych epok, muzea te zapewniają odwiedzającym namacalne zrozumienie rozwoju branży na przestrzeni czasu. Muzea samochodów pełnią funkcję centrów edukacyjnych, oferując wgląd w inżynierię, wzornictwo i postęp technologiczny, które ukształtowały nowoczesny transport. Odwiedzający mogą dowiedzieć się o ewolucji silników, oszczędności paliwa, funkcjach bezpieczeństwa i innowacjach, które przekształciły branżę. Dla studentów i miłośników samochodów jest to sposób na zobaczenie z bliska, jak nauka, technologia i wzornictwo się przecinają. Wiele muzeów samochodów to główne atrakcje turystyczne, przyciągające gości z całego świata. Słynne muzea samochodów, takie jak Muzeum Ferrari we Włoszech w znacznym stopniu przyczyniają się do rozwoju lokalnej gospodarki, przyciągając turystów i miłośników samochodów. Organizują również wydarzenia, wystawy i aukcje, tworząc możliwości ekonomiczne dla okolicznych społeczności.  

Projektowanie samochodów jest formą sztuki, a wiele muzeów samochodowych podkreśla estetyczne i stylistyczne zmiany w samochodach na przestrzeni lat. Muzea prezentują samochody zaprojektowane przez legendarnych projektantów, a także kultowe modele znane ze swojego piękna, takie jak Ferrari, Aston Martin czy Bugatti. Świętują, w jaki sposób projektowanie samochodów łączy funkcjonalność, sztukę i kreatywność.

W istocie muzea samochodowe to coś więcej niż kolekcje pojazdów; to centra kultury, historii, sztuki, technologii i innowacji. Łączą przeszłość z przyszłością, inspirują kolejne pokolenia i służą jako cenne miejsca edukacyjne i turystyczne. Ich rola w ochronie globalnego dziedzictwa motoryzacyjnego jest kluczowa dla zrozumienia, w jaki sposób transport ukształtował świat.

czytaj także

Samochody
Sklep
Kontakt
Menu