fbpx

Hypercar na podnośniku: sekrety serwisu Bugatti


Każde Bugatti to wyjątkowe dzieło sztuki. Ale każde jest też niezwykle skomplikowanym
mechanizmem, który wymaga właściwego traktowania i konserwacji. Jak więc wygląda serwisowanie
takiego hypercara?

Produkowany w limitowanej do zaledwie 500 egzemplarzy serii model Chiron objęty był czteroletnim
pakietem serwisowym, w ramach którego właściciel mógł skorzystać z darmowych przeglądów.
Francuska marka wymaga od swoich klientów sprawdzania stanu technicznego co jeden rok, a co
cztery lata konieczny jest „duży” przegląd, który wymaga oddzielenia silnika od reszty pojazdu.

Mały serwis

Pierwszy serwis należy wykonać przed upływem 15 tys. kilometrów, ale Bugatti Chiron to samochód,
który rzadko wykonuje taki przebieg w ciągu roku. Dlatego mały serwis wykonywany jest co rok, od
momentu rozpoczęcia gwarancji. Praca przy samochodzie rozpoczyna się założenia ochronnych
pokrowców na najbardziej newralgiczne elementy karoserii. W kolejnym kroku mechanicy demontują
elementy nadwozia utrudniające dostęp do jednostki napędowej. W ramach przeglądu wymieniany
jest olej silnikowy – w silniku Chirona mieści się aż 14 l oleju, aby spuścić go w całości w silniku
znalazło się aż siedem korków spustowych. Francuski producent rekomenduje stosowanie produktów
o gęstości 10W-60. W jednostce napędowej Chirona znajdują się akumulatory ciśnienia oleju skrzyni
biegów. Dzięki nim pompa oleju nie musi pracować przez cały czas – one akumulują ciśnienie i
zapewniają pracę układu. Akumulatory te także są wymieniane podczas dorocznych przeglądów,
podobnie jak kabinowy filtr przeciwpyłkowy i baterie w kluczyku.

Duże osiągi, duże hamulce

Butatti Chiron to samochód o niezwykłych osiągach. W wersji Pur Sport pierwsze 100km/h osiąga już
w 2,5 s. a 300 km/h w niespełna 13,5 s. Takie prędkości wymagają niezawodnych hamulców, dlatego
podczas dorocznych przeglądów są one dokładnie sprawdzane. Procedura serwisowa rozpoczyna się
od weryfikacji tarczy hamulcowej specjalistycznym urządzeniem sprawdzającym strukturę materiału.
Pozwala to odkryć wszelkie niepożądane zmiany wynikające np. z przegrzania układu. Następnie
sprawdzana jest grubość okładzin klocków hamulcowych, a później wymieniany jest płyn hamulcowy.
Żeby przeprowadzić ten proces prawidłowo, mechanicy przepuszczają przez każdy zacisk jeden litr
nowego płynu hamulcowego.

Samochód na pół

Podczas dużego serwisu, wykonywanego co cztery lata lub 60 tys. km wymieniane jest wiele
dodatkowych podzespołów. O ile świece zapłonowe, pasek napędowy osprzętu silnika czy osuszacz
klimatyzacji można wymienić bez demontażu silnika, a tyle np. wymiana rozrusznika wymaga już
dostępu z drugiej strony jednostki napędowej. W Chironie nie da się wysunąć silnika z komory – aby

dostać się do niego, trzeba odkręcić go od nadwozia przepoławiając samochód. Taki serwis trwa ok. 2
tygodni. Podczas niego wymieniane są także płyny w układach chłodzenia – w samochodzie są dwa,
jeden do silnika, drugi chłodzi intercoolery. Łącznie to blisko 30 l płynu chłodzącego. Wymieniany jest
także olej hydrauliczny w układzie aerodynamicznym oraz w aktywnym zawieszeniu.

Dodatkowa wartość

Przestrzeganie planu przeglądów w autoryzowanym serwisie Bugatti jest warunkiem uczestnictwa w
programie certyfikacji Bugatti Pre-Owned. W ramach tego programu przy odsprzedaży producent
daje nowemu właścicielowi gwarancję na samochód. Produkcja Chirona właśnie się zakończyła,
samochód będzie więc nabierał wartości kolekcjonerskiej. Posiadanie certyfikatu i gwarancji będzie z
pewnością wpływał na podwyższenie ceny sprzedaży.

czytaj także

Samochody
Sklep
Kontakt
Menu