POCZĄTEK LEGENDY
Historia każdego Ferrari zaczyna się od rozwoju prototypów — a nieliczne z nich trafiają później do wyjątkowych kolekcjonerów, tak jak ten egzemplarz Daytona SP3 „mulotype”.
W początkach swojej historii Ferrari niszczyło samochody testowe podczas prób zderzeniowych lub po prostu zostawały one odrzucone, gdy spełniły już swoją rolę w procesie tworzenia nowych modeli seryjnych. Dziś jednak fabryczne auta testowe zyskują coraz większe zainteresowanie wśród kolekcjonerów, o czym świadczy choćby niedawna sprzedaż tego egzemplarza – prototypu rozwojowego modelu Daytona SP3. Model ten powstał na bazie LaFerrari Aperta, które przekazało swoje kluczowe rozwiązania konstrukcyjne na potrzeby prac nad Daytona SP3, zaprezentowaną w 2021 roku.
Ferrari Special Sales odpowiada na rosnące zapotrzebowanie rynku na pojazdy prototypowe. To wyjątkowe, niehomologowane i niedopuszczone do ruchu egzemplarze, niezwykle rzadkie, kolekcjonerskie i o szczególnym rodowodzie. Prezentowany tu prototyp Daytona SP3 jest jednym z takich unikatów. Ferrari prowadzi rozwój prototypów w czterech etapach, zaczynając od tzw. „mulotypów” – pojazdów, które często nie przypominają finalnego modelu, ale pozwalają testować kluczowe komponenty w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. W przypadku Daytona SP3 wykorzystano do tego zmodyfikowane 488 GTB, wydłużony tak, aby pomieścić 12-cylindrowy silnik Daytona zamiast standardowego V8.
Drugim etapem jest tzw. „mulotyp”. Ten pokazany na zdjęciach to trzeci taki egzemplarz wyprodukowany przez Ferrari – co zdradza oznaczenie „MP3” na środkowej konsoli wewnątrz auta. Wśród jego cech charakterystycznych znajdują się m.in. „grzybki” w kabinie, czyli czerwone przyciski awaryjne wymagane w niehomologowanych systemach pojazdu. Znajdziemy tu też zmodyfikowane nadwozie z LaFerrari Aperta oraz układ napędowy V12 z Daytona SP3. Jak każdy „mulotyp”, MP3 posłużył do połączenia wielu elementów, rozpoczynając żmudny proces integracji systemów i – ostatecznie – tworząc bazę dla intuicyjnych wrażeń z jazdy, z których słynie Ferrari. Ostatnie etapy to niehomologowany „prototyp” oraz w pełni homologowany egzemplarz przedprodukcyjny.
Po zakończeniu swojej roli jako samochód testowy, „MP3” wrócił do działu testów, gdzie został pierwotnie stworzony i przeszedł gruntowną renowację. Usunięto czarno-białą folię maskującą, pozostawiając matowo-czarny lakier, oraz delikatnie uporządkowano jego surowe krawędzie i plątaninę kabli wewnątrz, aby zapewnić bezpieczeństwo klienta przy zachowaniu charakteru „mulotypu”.
Jednak unikalne pochodzenie tego auta jest nadal widoczne gołym okiem i potwierdzone przez dokumentację fabryczną. Szczegółowo opisuje ona jego kluczową rolę w rozwoju drugiego modelu z serii Ferrari Icona. To właśnie ta fundamentalna rola w procesie projektowym przyciąga kolekcjonerów.
Dział Special Sales rozpoczął sprzedaż prototypów klientom dekadę temu – od tego czasu popyt stale rośnie. Te pojazdy testowe są integralną częścią dziedzictwa Ferrari i dodają prestiżu oraz wartości kolekcjom klientów. Dla szczęśliwego kolekcjonera „mulotyp” Daytona SP3 to coś więcej niż tylko bezcenny kawałek historii marki – to idealne uzupełnienie dla innego niedawno nabytego egzemplarza: produkcyjnej Daytona SP3.