Zmiany w najszybszej klasie samochodów biorących udział w wyścigu Le Mans przyniosły sensacyjne przemiany. Maszyny typu Le Mans Prototype 1 zastąpiła nowa grupa samochodów Hypercar składających się głównie z Le Mans Hypercar i Le Mans Daytona H. Do jednych z nich Należy Ferrari 499P w wersji Modificata.
Jednak najgłośniejszą ze zmian był powrót do fabrycznego zespołu Ferrari po ponad pięćdziesięciu latach nieobecności w królewskim 24h wyścigu.
Inżynierowie z Maranello przygotowali niemalże od zera prototyp o oznaczeniu 499P, którego debiut miał miejsce podczas World Endurance Championship w sezonie 2023.
Hypercar Ferrari 499P, którym zespół z Maranello odniósł sukces podczas długodystansowego wyścigu na torze Le Mans w 2023 roku to prototyp z napędem na cztery koła, który jest zgodny z przepisami technicznymi i wymogami klasy Hypercar z silnikiem hybrydowym, którego maksymalna moc wynosi 500 kW przy masie nie mniejszej niż 1030 kilogramów.
Ten zwycięski prototyp stał się bazą dla wersji Modificata, limitowanej serii samochodu przeznaczonego do niekonkurencyjnego użytku na torze z jedną różnicą – bez ograniczeń narzuconych przez przepisy techniczne.
Premiera Ferrari 499P Modificata miała miejsce przy okazji Finali Mondiali na torze Mugello we Włoszech.
Projekt 499P Modificata został opracowany pod kierownictwem Flavio Manzoniego i współpracy z Centrum Stylizacji Ferrari. Proste i kręte formy karoserii stanowią wyraźny wyraz wyścigowego DNA Ferrari z zachowaniem najlepszych właściwości technicznych i aerodynamicznych.
Samochód zbudowano na lekkim, węglowym kadłubie. Karoseria wykonana z tego samego materiału odsłania najważniejsze elementy układu napędowego, koła oraz zawieszenie typu push-rod z umieszczonymi centralnie amortyzatorami, sprężynami i stabilizatorami.
Na dachu samochodu dominują zwielokrotnione wloty powietrza do spalinowego silnika V6, akumulatora oraz skrzyni biegów.
Sekcje boczne z płaską górną powierzchnią nadają harmonijnego kształtu ścianom bocznym karoserii oraz nadkolom z dużymi otworami, których zadaniem jest wyrównanie ciśnienia wewnątrz nadkoli.
Przednie reflektory to znak rozpoznawczy aktualnej stylistyki samochodów Ferrari. Nadają wyrazistość i charakter, dzięki czemu 499P Modificata jest natychmiast rozpoznawalne spośród pozostałych Hypercar’ów. Kolejnym bardzo charakterystycznym elementem jest umieszczone w tylnej części podwójne skrzydło o poziomym profilu którego zadaniem jest wytworzenie wymaganej siły docisku.
Kabina 499P Modificata przewiduje miejsce wyłącznie dla kierowcy.
Brak konieczności spełnienia parametrów sportowych i technicznych FIA WEC pozwolił zespołowi inżynieryjnemu Ferrari na wprowadzenie szeregu znaczących modyfikacji, zwiększając tym samym emocje z jazdy i dostępne osiągi samochodu dla kierowcy.
Hybrydowy układ napędowy 499P Modificata łączy centralnie umieszczony podwójnie doładowany 3-litrowy silnik V6 z umieszczonym na przedniej osi silnikiem elektrycznym.
Architektura jednostki napędowej wywodzi się z modelu 296 GT3, ale została ona całkowicie przebudowana by obniżyć masę całkowitą samochodu. Jednak w przeciwieństwie do samochodów wyścigowych klasy GT3 gdzie silnik jest zamontowany na podwoziu pomocniczym w 499P Modificata silnik pełni funkcję konstrukcyjną.
Modyfikacje techniczne dostępnego dla najbardziej cenionych przez Ferrari klientów samochodu objęły głównie zespół napędowy. Zmodernizowana została elektryczna oś oraz układ napędu na cztery koła, z którego kierowca może korzystać w całym zakresie prędkości (w homologowanej wersji można korzystać z niego dopiero przy prędkości co najmniej 190 kilometrów na godzinę). Dzięki temu samochód szybciej przyspiesza ze startu zatrzymanego, szybciej napędza się podczas wyjścia z zakrętu oraz oferuje lepszą trakcję w trudnych warunkach atmosferycznych.
Do dyspozycji kierowcy jest również funkcja „Push to Pass”, która oferuje kierowcom opcję dodatkowych 120 kW mocy przez maksymalnie siedem sekund. Liczba dostępnych użyć systemu jest uzależniona od długości danego toru wyścigowego i naładowania akumulatora, które pracują pod napięciem 800V.
Rozwiązanie zostało zaczerpnięte wprost z formuły 1 i systemu KERS. „Push to Pass” można aktywować wyłącznie z pedałem gazu wciśnietym „do oporu” za pomocą przycisku umieszczonego w tylnej części kierownicy. Drugim zaczerpniętym z królowej motorsportu systemem jest system ERS, który odzyskuje energię i ładuje akumulator podczas zwalniania i hamowania.
Maksymalna moc układu napędowego z wykorzystaniem „Push to Pass” to ponad 640kW! To aż 870 koni mechanicznych i blisko 170KM więcej, niż w przypadku homologowanego do wyścigów 499P. Za przeniesienie generowanej mocy odpowiada sekwencyjna, 7-biegowa skrzynia biegów.
By zapewnić kierowcy 499P Modificata jak największe emocje z jazdy systemy sterowania hybrydowym napędem obu osi dostały zmodyfikowane oprogramowania. Inżynierowie przeprogramowali również mapy widlastej szóstki, system kontroli trakcji oraz systemy wspomagające uruchomienie samochodu.
W prototypie przeprojektowane również zarządzanie bezprzewodowym sterowaniem układu hamulcowego oraz zawieszenie. Warto również zaznaczyć, że dla dla tej limitowanej wersji samochodu Pirelli opracowało również nowe ogumienie, którego mieszanka wywodzi się z opon zaprojektowanych z myślą o formule 1. Mają cechować się szerszym oknem temperaturowym oraz większą przyczepnością na suchej i mokrej nawierzchni. W WEC (długodystansowe mistrzostwa świata) homologowane 499P startuje na oponach marki Michelin. Rormiar przednich opon to 310/710-18 natomiast tylnych 340/710-18.
Hypercar Ferrari 499P Modificata wyceniany jest na ponad 5 milionów euro, jednak by stać się jego właścicielem trzeba być w gronie najbardziej lojalnych klientów samochodów producenta z Maranello.
Ferrari chcąc podzielić się odniesionym sukcesem podczas 24h Le Mans przygotowało specjalny program Sport Prototipi Clienti w ramach, którego klienci mogą nabyć udział w specjalnie zorganizowanych dniach na torze.
W ramach programu właściciele 499P Modificata zyskują również możliwość uczestniczenia w serii spotkań na najbardziej prestiżowych torach wyścigowych całego świata z fabrycznymi kierowcami zespołu Scuderia Ferrari.
Pierwsze dostawy samochodów w ramach programu Sport Prototipi Clienti będą miały miejsce w 2024 roku, a samo Ferrari zapewnia klientom logistykę, serwis i obsługę sprawiając, że każdy może poczuć się jak kierowca wyścigowy.