fbpx

Dallara Stradale: prosto z toru

Ten samochód jest przesiąknięty motorsportem. Dekady doświadczeń i rozwiązań sprawdzanych na torach wyścigowych całego świata zostały skoncentrowane w jednym aucie: w genach Dallara Stradale znajdziemy ślady wszystkich sukcesów tej marki.

W 1972 r. Giampaolo Dallara założył własną firmę – Dallara Automobili. Za sobą miał przeszło dekadę pracy dla takich firm jak Ferrari, Maserati, DeTomaso czy Lamborghini – współpracował m.in. przy rozwoju Ferrari 250 GT SWB i projektowaniu Lamborghini Miury. Już pierwsze projekty Dallara Automobili były ambitne – swoją działalność rozpoczął od zaprojektowania bolidu F1 Iso-Marlboro dla Franka Williamsa. Potem było tylko ciekawiej…

Największym sukcesem Dallary w F1 było trzecie miejsce w GP Kanady w 1989 r.

Monopolista

W 1981 r. Dallara zaprojektował pierwszy bolid Formuły 3. Konstrukcja okazała się bardzo udana – zdominowała włoskie mistrzostwa tej serii, wkrótce zyskała też popularność w innych krajach. Od lat 90. XX w. bolidy włoskiej marki były już niepokonane w seriach F3 na całym świecie. W tym czasie Dallara rozpoczęła swoją ekspansję na rynek amerykański – od 2007 r. jest wyłącznym dostawcą nadwozi do wyścigowej serii Indy Car. Mniej szczęścia miała w Formule 1 – żaden z teamów korzystających z samochodów skonstruowanych przez Dallarę (Scuderia BMS, HRT i Haas) nie odniósł większych sukcesów. Dallara miała swój udział także w projektowaniu bolidów Formuły E.

Dallara F317 – Volkswagen, bolid Formuły 3

Na zlecenie

Obok konstruowania bolidów i prototypów pod własną marką, Dallara świadczy także usługi dla innych producentów. Dla Ferrari skonstruowali i częściowo produkowali wyścigowy model 333 SP, brali też udział w opracowaniu najnowszego prototypu 499P. Jednym ze stałych partnerów była Lancia – poczynając od rajdowego Stratosa gr. 4, przez model Montecarlo gr. 5 po prototypy LC1 i LC2 rywalizujące w grupie C. Do tej listy można dopisać także Audi R8, Toyotę GT-One, czy współczesne BMW M Hybrid V8 i Cadillaca V-Series.R.

Ferrari 333 SP powstało przy współpracy z Dallarą

Tony doświadczenia

Już na początku swojej kariery Dallara miał reputację specjalisty od projektowania zawieszenia samochodu. Kolejne przedsięwzięcia przynosiły mu kolejne doświadczenia. Dziś marka Dallara jest ekspertem w dziedzinie projektowania CFD, wspomaganego pracą w tunelu aerodynamicznym, specjalizuje się w budowaniu pojazdów z wykorzystaniem superlekkich materiałów – kompozytów, z włóknem węglowym na czele, czy lekkich stopów metali.

Z toru na drogę

Te wszystkie doświadczenia włożono w skonstruowanie drogowego samochodu marki Dallara. Model Stradale zaprezentowano w 2017 r. Zaprojektowano go zgodnie z zasadami, które stoją za sukcesami takich marek jak Lotus czy Alpine – maksymalnej prostoty i lekkości. Dzięki zastosowaniu włókna węglowego w niemal wszystkich częściach samochodu waży on zaledwie 855 kg. Centralnie umieszczony silnik Ford Ecoboost o pojemności 2,3 l z Forda Focusa RS został stuningowany przez Boscha, aby osiągnąć moc 400 KM. To wystarczy, by zapewnić tak lekkiej maszynie niemal kosmiczne osiągi. Moc jest przenoszona za pomocą 6-biegowej, ręcznej skrzyni biegów lub zautomatyzowanej przekładni, sterowanej łopatkami przy kierownicy.

Pełna personalizacja

Nadwozie Dallary Stradale może być złożone n kilka różnych sposobów. Bazową wersją jest barchetta, pozbawiona przedniej szyby. Po jej dodaniu samochód zmienia się w spidera ze zdejmowanym dachem. Jest też wersja zamknięta, kabiną uformowaną na wzór prototypów grupy C i drzwiami podnoszonymi do góry. Wszystkie te warianty dostępne są w wersji aero kitem  spojlerem, lub bez niego. Do tego trzeba dodać niezliczone kombinacje materiałów i kolorów wykończenia wnętrza i kolorów nadwozia. Dodatkowo dostępny jest tzw. Pista Kit, który pozwala w prosty sposób przekształcić drogowy samochód w wyścigową maszynę. W 2021 r. Dallara zaprezentowała także wersję Stradale EXP, z mocniejszym o 100 KM silnikiem i bardziej efektywną aerodynamiką, która ma zapewnić kierowcy przewagę na torze nad innymi pojazdami.

czytaj także

Samochody
Sklep
Kontakt
Menu