20 Czerwca 2024 roku Bugatti wkroczyło w nową erę prezentując Chiron’a Successor – Bugatti Tourbillon, który jest najnowszym wcieleniem hipersamochodu z Molsheim. Mate Rimac podczas premiery podkreślił, że jest to samochód zaprojektowany od podstaw i żaden z komponentów nie pochodzi z Bugatti Chiron.
W 2004 roku marka Bugatti na nowo zdefiniowała znaczenie osiągów samochodu pokazując światu 1001KM samochód jakim był Bugatti Veyron. Sercem tych samochodów był najbardziej zaawansowany na świecie silnik samochodowy 8,0-litrowy silnik W16 wyposażony w 4 turbosprężarki.
To już ponad 20 lat tradycji i produkcji HyperCar’ów przez Bugatti. Nowym modelem na nowo definiują koncepcję z całkowicie nowym układem napędowym i platformą. Serce, którym jest wolnossący silnik V16 dostarczył sam Cossworth. Sam układ napędowy natomiast dodatkowo składa się z 3 silników elektrycznych i opracował je Rimac.
Wolnossący silnik V16 (naturally-aspirated engine z ang.) generuje ponad 1000 koni mechanicznych. W wywiadzie dla TopGear Mate Rimac podkreślił jego wyjątkowy charakter i dźwięk. A ten jest niepowtarzalny i nie da się go porównać z najczęściej stosowanymi silnikami V8, V10 i V12.
Mate Rimac podkreślił również, że Tourbillon ma charakterystykę samochodu zbliżoną do tej z Chirona. Wysoki moment obrotowy, który generowały aż 4 turbosprężarki w poprzedniej generacji zastąpiła technologia elektryczna. 3 Silniki elektryczne, pracują w pełnej synergii z wolnossącym V16 i zapewniają wysoki moment obrotowy dostępny w niskich partiach obrotowych.
Tourbillon „z prądu” wytwarza blisko 800KM dzięki umieszczonym dwóm silnikom na przedniej osi i jednym na tylnej. Udało się to osiągnąć dzięki doświadczeniu inżynierów odpowiedzialnych za chorwacki hipersamochód Rimac Nevera.
Silniki elektryczne Bugatti Tourbillon są zasilane z chłodzonego olejem 800V akumulatora. Jego pojemność to 25 kWh i został umieszczony w centralnej części tunelu za pasażerami.
Dzięki zastosowaniu silników elektrycznych samochód ma napęd na cztery koła. System dodatkowo ma wektorowanie momentu obrotowego, co zapewnia najwyższą przyczepność i zwinność.
Co ciekawe, układ elektryczny jaki zastosowany w najnowszym Bugatti to jeden z najbardziej wydajnych tego typu układów na świecie. Jego silniki elektryczne obracają się do 24 000 obr./min i dostarczają ponad 6 kW na 1kg masy układu elektrycznego.
Stosunkowo duża objętość akumulatorów wynosząca 25 kWh pozwala nowemu Torubillon pokonać ponad 60km (37 mil) z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego.
Silnik spalinowy Bugatti Tourbillon generuje ponad 1000KM, a w połączeniu z układem silników elektrycznych daje łączna moc systemową 1800 koni mechanicznych.
Dostarczony przez Brytyjczyków silnik to wolnossąca jednostka z 16 cylindrami w układzie V. Jej pojemność to 8,3 litra, a maksymalne obroty to 9 000 obr./min.
CEO Bugatti Rimac -Mate Rimac przed premierą nowego Bugatti ujawnił, że wał korbowy silnika V16 mierzy metr długości. Sama długość jednostki napędowej była jednym z większych wyzwań dla projektantów, którzy chcieli uniknąć wydłużania rozstawu osi i bryły nadwozia. Dlatego inżynierowie zdecydowali się umieścić silnik centralnie pod kątem, a skrzynie biegów umieścić za tylną osią. To rozwiązanie pozwoliło poprawić komfort podróżujących, którzy mają teraz więcej miejsca w kabinie. W poprzednim modelu Bugatti Chiron rozbudowany tunel środkowy skrywał skrzynie biegów.
Łącznie do wykorzystania mamy 1800 KM, przenoszonych na wszystkie cztery koła. To przekłada się na sprint do setki w zaledwie 2 sekundy. 200km/h zajmuje mu mniej niż 5 sekund, a barierę 300km/h przekroczy poniżej 10s. Prędkość maksymalna ograniczono do 445km/h, którą osiąga w zaledwie 25s.
Mate Rimac na pytanie o to czy planują ustanowić nowy rekord prędkości nie zaprzeczył. Podkreślił że nie jest to czas by rozmawiać na ten temat. Kluczową kwestią jest dostarczenie pierwszych egzemplarzy dla klientów, które zaplanowano na 2026 rok.
Jak każde współczesne Bugatti, Tourbillon dostosowano przez pryzmat prędkości i zdolności do podróżowania z prędkością ponad 400km/h. Wymaga to dokładnego wykończenia każdej powierzchni karoserii, wlotu i grzebietu samochodu.
Główną zasadą, którą kierowali się designerzy to inspiracja historią czterech najsłynniejszych Bugatti. Nie mogło zabraknąć osłony chłodnicy w kształcie podkowy, bocznej linii z charakterystyczną literą C i dwukolorowego wykończenia karoserii.
Frank Heyl, dyrektor ds. projektowania Bugatti powiedział, że cały kształt samochodu to inspiracja Bugatti Typ 35, którego linia zaczynała się osłony chłodnicy w kształcie podkowy i zwężała się ku tyłowi tworząc opływowy kształt bryły samochodu.
W nowym Bugatti Tourbillon obniżono dach dzięki czemu linia stałą się bardziej charakterystyczna. Niższy samochód sprawia wrażenie szerszego i lepiej podkreśla rozmiar kół.
Wszystkie zabiegi, na które zdecydowali się projektanci mają jeden cel. Samochód ma sprawiać wrażenie prędkości nawet na postoju.
Wykorzystując ponad 20 letnie doświadczenie przy projektowaniu Veyrona i Chirona w modelu Tourbillon udało się jeszcze lepiej zrównoważyć ogromne siły aerodynamiczne , które pojawiają się przy prędkościach ponad 400km/h.
Tourbillon wyposażono w szereg nowych opatentowanych technologii. Hydraulicznie sterowany spoiler pozostaje zamknięty nawet podczas jazdy z maksymalną prędkością. Niezmiennie jednak ma zapewniać większy docisk przy niższych prędkościach oraz pełnić rolę hamulca aerodynamicznego.
Duża część równowagi aerodynamicznej to zasługa nowej koncepcji dyfuzora, który zaczyna się tuż za kabiną pasażerską i wznosi się delikatnie pod kątem ku tyłowi. Dyfuzor zbudowano w oparciu o zupełnie nową koncepcję zapobiegającą nadmiernym uszkodzeniom samochodu podczas wypadku i najechania w tylną część.
Ciekawostką są „lewitujące” błotniki w przedniej części samochodu, które umożliwiają skierowanie strumienia powietrza pod reflektorami. Dzięki temu zabiegowi przepływająca masa powietrza może trafić bezpośrednio do bocznych wlotów zasilających wolnossące V16.
Przeprojektowany przód samochodu skrywa spory bagażnik i zestaw chłodnic, który pełni również bardzo ważną rolę przy kreowaniu siły docisku.
Projektanci wnętrza Tourbillon wyobrażali go sobie na konkursach elegancji na przestrzeni kolejnych 100 lat dlatego projektując jego wnętrze skupiali się na uzyskaniu efektu „bezczasowości”. Inspiracją dla nich był świat horologii, w którym zegarki naręczne mają ponad 100 lat i można nadal nosić je w połączeniu z nowoczesną modą i stylem życia.
We wnętrzu znajdziemy autentyczne analogowe rozwiązania. Zostały one zaprojektowane i zbudowane w oparciu o wiedzę zaczerpniętą od szwajcarskich zegarmistrzów. Do jego wykonania wykorzystano elementy wykonane z tytanu oraz kamieni szlachetnych takich jak szafir i rubin.
Konsola środkowa to połączenie szkła kryształowego i aluminium, które podkreśla autentyczność przełączników i dźwigni uruchamiającej silnik. Szkło wykorzystane we wnętrzu Bugatti Tourbillon jest wykonywane w aż 13 etapach tak by było doskonale przejrzyste, mocne i bezpieczne w razie wypadku.
To co jednak najbardziej wyróżnia analogowe wnętrze to ukryty przed wzorkiem cyfrowy ekran, który kierowca może uruchomić na własne życzenie. Eleganckie wnętrze nie zostało pozbawione praktycznych rozwiązań takich jak kamera cofania oraz dostęp do Apple Car Play.
Fotele przymocowano bezpośrednio do podłogi. Dzięki czemu są lżejsze, a kierowca znajduje się możliwie najniżej w kabinie. Odległość od pedałów można regulować elektrycznie.
Dzięki nowej konstrukcji nadwozia wnętrze jest przestronne i komfortowe czyniąc Bugatti Tourbillon bardziej komfortowym do dłuższych wycieczek.
Przeprojektowaniu uległ również system audio, który został zbudowany w oparciu o system składający się ze wzbudników umieszczonych na panelach drzwi wykorzystując je tym samym jako wewnętrzne głośniki.
Produkcja nowego HyperCar’a Bugatti ograniczono do 250 egzemplarzy. Pierwsze pierwsi klienci odbiorą już na początku 2026 roku. Aktualnie Bugatti Tourbillon jest w fazie testów, po których będzie ręcznie produkowane w Molsheim wraz z ostatnimi modelami Bugatti Mistral z silnikiem W16. Modelami Bolide i W16 Mistral.
Cena jaką przyjdzie zapłacić kupującemu Bugatti Tourbillon to ponad 20 milionów złotych netto.
Maksymalna Moc | 1 800 KM |
Prędkość maksymalna | 380 km/h – 445km/h ze specjalnym kluczykiem |
Waga | Poniżej 1995 kg |
Zasięg na silnikach elektrycznych | do 60 km |
0 – 100 km/h | 2.0s |
0 – 200 km/h | < 5.0s |
0 – 300 km/h | < 10.0s |
0 – 400 km/h | < 25.0s |
Konfiguracja silnika | Wolnossące V16 |
Architektura | V90°/8.3 l |
Moc maksymalna | 1 000 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 900 Nm |
Maksymalne obroty silnika | 9 000 obr/min |
Długość | 4 671 mm |
Szerokość | 2 051 mm |
Wysokość | 1 189 mm |
Rozstaw osi | 2 740 mm |
Skrzynia biegów | 8 biegowa przekładnia DCT |
ELSD | Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu przenoszący do 2500 Nm |
E-Synchro | Większa elastyczność w możliwych kombinacjach przełożeń skrzyni biegów |
Chłodzenie | Wysokowydajne bezpośrednie chłodzenie oleju |
Napięcie | 800 V |
Moc maksymalna | Powyżej 600 kW |
Pojemność akumulatorów | 24.8 kWh |
Moc maksymalna | 250 kW |
Maksymalny moment obrotowy | 240 Nm |
Maksymalna prędkość obrotowa | 24 000 obr/min |