Pionierska współpraca pomiędzy polskim sprzedawcą samochodów kolekcjonerskich
La Squadra a słynnym włoskim studiem projektowym Zagato wchodzi na kolejny etap:
ich wspólne dzieło AGTZ Twin Tail świętuje globalną statyczną premierę w prestiżowym otoczeniu najwykwintniejszej motoryzacji nad brzegiem jeziora Como.
Po raz pierwszy zaprezentowany w lutym w historycznych murach Atelier Zagato w Mediolanie model w ciągu trzech ostatnich miesięcy dokonał transformacji z makiety w skali ku pełnowymiarowemu, przedprodukcyjnemu prototypowi o numerze seryjnym 00, który poprzedza ściśle limitowaną serię
19 budowanych na indywidualne zamówienie egzemplarzy produkcyjnych.
„Nasze przedsięwzięcie adresowane jest do koneserów, którzy poszukują w motoryzacji czegoś więcej” – deklaruje Jakub Pietrzak, założyciel zlokalizowanej w Katowicach La Squadry. „To osoby, które w samochodach dostrzegają coś, czego nie widać na co dzień na ulicach. Które patrzą na nie przez pryzmat sztuki”.
AGTZ Twin Tail bierze za bazę współczesną ikonę samochodów sportowych z centralnie umieszczonym silnikiem i przeistacza ją w oniemiającą rzeźbę na kołach. To dzieło, które jako pierwsze w historii motoryzacji zmienia wygląd zależnie od ściśle określonej funkcji: tylna część nadwozia przybiera krótką lub długą formę.
W tak przejmujący sposób twórcy modelu złożyli hołd wyścigowej legendzie A220: bohaterowi wyścigu
24h Le Mans we Francji, który dostał drugą szansę jako zwarty bolid typu Shorttail po tym, jak z wdzięcznie ukształtowanego tyłu wersji Longtail inżynierzy bezceremonialnie obcięli 30 cm.
Multikulturowa współpraca La Squadry i Zagato pozwala koegzystować w harmonii duszom tych dwóch legend motorsportu w jednym nowym projekcie. Elegancja wariantu Longtail czy też muskularne uderzenie Shorttail: to wszystko pozostaje w zasięgu właściciela samochodu, który samodzielnie może zmieniać konfigurację nadwozia. Unikatowa w skali świata koncepcja zdejmowanego tyłu karoserii po demontażu może służyć jako samodzielne dzieło sztuki użytkowej i ozdabiać garaż kolekcji właściciela, gdy ten uda się w podróż kreacją Shorttail.
Prototyp AGTZ Twin Tail będzie świętował statyczną premierę na wydarzeniu FuoriConcorso, które odbędzie się już 25 i 26 maja 2024 r. nad jeziorem Como. Kolejny krok w rozwoju projektu zostanie postawiony w lipcu wraz z jego premierą dynamiczną.
Pierwsze z 19 egzemplarzy zostaną dostarczone klientom już w październiku bieżącego roku.
Karoseria AGTZ Twin Tail w szerokim stopniu wykorzystuje włókno węglowe, dzięki czemu przełomowy, zdejmowalny tył cechuje się bardzo niską wagą, co umożliwia właścicielowi samodzielne montowanie
i demontowanie tego elementu. Do jego transportu służy specjalnie zaprojektowany w tym celu wózek.
Wykorzystanie włókna węglowego gwarantuje również wagę bardzo zbliżoną do samochodu bazowego, nawet jeśli kreacja La Squadry i Zagato jest zauważalnie większa: mierzy 4305 mm w ustawieniu Shorttail
i 4799 mm jako Longtail. Przedłużony tył spełnia rzeczywistą funkcję aerodynamiczną: obniża współczynnik oporu powietrza przy jednoczesnym zwiększeniu stabilności przy wysokich prędkościach. Przyczynia się również do zwiększenia prędkości maksymalnej, która jest szacowana obecnie na 250 km/h. Wynik przyspieszenia od 0 do 100 km/h prognozowany jest na poniżej 5 s.
Jakub Pietrzak, założyciel La Squadry: „Nie oczekiwałem, by AGTZ Twin Tail został zrozumiany przez masy,
a jednak po ujawnieniu pierwszych zdjęć projektu w lutym br. dotarliśmy z nim do 420 mln odbiorców na całym świecie i spotkaliśmy się prawie wyłącznie z pozytywnymi reakcjami, co nie zdarza się dziś często w świecie motoryzacji. Przebicie się z tematem opierającym swoją wartość na pasji i tradycyjnym rzemiośle przez obecny szum informacyjny nie jest łatwe. Udowodniliśmy, że niewielki zespół miłośników motoryzacji w najwyższej formie może jednak przebić się ponad mainstream i zaprezentować coś świeżego i oryginalnego. Jako
La Squadra i Zagato mamy teraz apetyt na jeszcze więcej: stworzenie całej marki wyróżniającej się unikatowym w skali świata podejściem do designu i procesu jego tworzenia”.
Andrea Michele Zagato, Prezes Zagato: „Ten projekt w pierwszej kolejności wyraża radość. Nasz niewielki zespół wyselekcjonowanych specjalistów, napędzany pasją do tworzenia artystycznych obiektów spoza głównego nurtu, stworzył godny uznania hołd dla kultury motoryzacyjnej. W projekcie AGTZ Twin Tail spotykają się wybitne kwalifikacje rynkowe La Squadry z ponad stuletnim doświadczeniem Zagato w realizacji zleceń tego typu. Jestem podekscytowany efektami pierwszego etapu naszej współpracy i skutecznym działaniem całego zespołu. Razem przesuwamy granice tego, co możliwe w designie. Jestem pewien, że to początek większego ruchu, za którym pójdą kolejne nasze wspólne projekty. Zrobiliśmy już zamieszanie na rynku – spodziewam się, że wkrótce znajdą się tacy, którzy będą próbowali naśladować nasz sukces”.
Ikona designu z unikatowym, ukrytym talentem. A220 miało wielki cel: zwycięstwo w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Narzędziem, które miało mu to umożliwić, było piękne i funkcjonalne zarazem, opływowe nadwozie. Po zakończeniu tego rozdziału w historii jego twórcy podjęli bezkompromisową decyzję stworzenia na bazie tego projektu czegoś nowego. Bezceremonialnie ścięli długi tył nadwozia, tworząc nowy wariant Shorttail.
W takiej konfiguracji model odkrył w sobie nowy potencjał na krętych, technicznych torach, rajdowych odcinkach i w wyścigach górskich. Szybko pojawiły się sukcesy, które zapewniły stworzonemu w tak dramatycznych okolicznościach modelowi poczesne miejsce w historii. Stabilność przy wysokich prędkościach na długich prostych czy też zwinność na krętych fragmentach: projekt ten był gotowy na każde wyzwanie.
A220 stanowi fascynującą historię, którą mamy zaszczyt opowiedzieć ponownie: AGTZ Twin Tail oddaje zapierający dech w piersiach hołd obydwu konfiguracjom święcącej tryumfy w latach 60. ikonie wyścigów
w wielkim stylu. Jako wyraz uznania dla tego gestu AGTZ Twin Tail, para stanowiących pierwowzór A220 w wersji z długim i krótkim tyłem będzie towarzyszyła mu przez cały czas trwania statycznej premiery na FuoriConcorso.
Jakub Pietrzak, założyciel La Squadry: „Prowadzenie takiego projektu to jak czytanie książki. Doświadczasz nagłych zwrotów akcji, dramatów i momentów podnoszących na duchu. Jeśli chcesz stworzyć coś, co pozostawi trwały ślad w historii, musisz pozostać skupiony na swojej pierwotnej idei. Nasza ciężka praca
i poświęcenie dla AGTZ Twin Tail sprawiły, że mam jeszcze większy szacunek i umiłowanie dla pięknych, tworzonych na indywidualne zamówienie produktów na rynku, do którego mamy zaszczyt dołączyć. Przeszliśmy drogę od szkiców do funkcjonującego prototypu w zaledwie 12 miesięcy. Dziś z radością przyjmuję fakt, że otrzymaliśmy błogosławieństwo od producenta modelu, który stanowił inspirację dla naszego projektu, i możemy z dumą zaprezentować jego prototyp na FuoriConcorso”.
Andrea Michele Zagato, Prezes Zagato: „Zagato ma długą historię obecności na konkursach elegancji nad jeziorem Como. Od 2004 r. wzięliśmy udział w 15 edycjach Concorso d’Eleganza Villa d’Este, w którym wygrywaliśmy w kategoriach głównej oraz samochodów koncepcyjnych. Organizowany w niedużej odległości od Atelier Zagato w Mediolanie konkurs stał się ponadczasowym wyznacznikiem motoryzacyjnego stylu
i splendoru. W tym roku po raz pierwszy pojawimy się na organizowanym nad tym samym jeziorem przez naszego przyjaciela Guglielmo Mianiego wydarzeniu FuoriConcorso. Stanowi ono dla nas doskonałą okazję, by zaprezentować AGTZ Twin Tail w bezpośrednim towarzystwie samochodów, które przyczyniły się do jego powstania. A220 było dla nas muzą idealną: nasza najnowsza kreacja z wielkim szacunkiem oddaje jej hołd”.
Coachbuilding (tradycyjna profesja ręcznej budowy karoserii na indywidualne zamówienie) wchodzi w śmiałą, modernistyczną erę. Przeniesiony w zaledwie 12 miesięcy ze szkicu projektanta na trawniki przed willami jeziora Como AGTZ Twin Tail jest najnowszym bohaterem tego najekskluzywniejszego segmentu rynku samochodowego. Każdy ze ściśle limitowanej liczby 19 egzemplarzy spędzi 15 tygodni w przepełnionych historią murach Atelier Zagato podczas pochłaniającego tysiąc roboczogodzin procesu oblekania w nowe nadwozie.
Produkcja pierwszych egzemplarzy dla klientów już się rozpoczęła; lista zamówień szybko się zapełnia nazwiskami uznanych kolekcjonerów oraz ikon świata motoryzacji. Realizacja zlecenia została wyceniona na 650 tys. euro plus podatki oraz opcje, za pomocą których każdy właściciel uczyni ze swojego egzemplarza niepowtarzalne dzieło sztuki. W tym angażującym i stanowiącym wartość samą w sobie procesie będą go wspierali eksperci rynku samochodów kolekcjonerskich z La Squadry.
Gama 19 lakierów nadwozia i dziewięciu malowań wyścigowych nawiązujących do historii, sztuki i wysokiej mody dopełniona jest przez usługę stworzenia lakieru na indywidualne zamówienie (paint-to-sample). Potencjał zasilanego turbodoładowanym silnikiem o pojemności skokowej 1,8 l i mocy maksymalnej 252 KM podwozia może zostać zwiększony przez poprawione układy zawieszenia i hamulcowy oraz kolejne unikatowe dodatki: układ wydechowy Supersprint oraz obręcze kół i elementy poszycia wykonane z włókna węglowego. Pełnię możliwości tego zestawu AGTZ Twin Tail zaprezentuje już latem 2024 r. przed szeroką publicznością na jednym z europejskich wydarzeń motoryzacyjnych.
Jakub Pietrzak, założyciel La Squadry: „Przemysł motoryzacyjny zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Elektryfikacja napędów znacznie zwiększyła konkurencję, ale i ujednoliciła charakter obecnych na nim produktów: dziś trudno je rozróżnić pod względem osiągów czy doznań z jazdy. W takim świecie rolę głównego wyróżnika produktu i czynnika warunkującego jego wartość bierze na siebie design. Na centralne miejsce na scenie powracają firmy trudniące się rzemiosłem coachbuildingu, których unikatowe owoce pracy wybijają się na tle reszty rynku. AGTZ Twin Tail stanowi głośny dowód kształtowania się tego nowego trendu i dowodzi, jak odnieść na nim sukces”.
Andrea Michele Zagato, Prezes Zagato: „Tak jak w przypadku wszystkich projektów Zagato, złożenie zamówienia na AGTZ Twin Tail to zapisanie się na przygodę, którą wspólnie rozpoczniemy w murach naszego Atelier w Mediolanie. Mamy wspaniałych klientów, z którymi każde spotkanie stanowi przywilej i przyjemność dla obydwu stron. Nazwisko Zagato już od 1919 r. utożsamiane jest z samochodami typu GT, które są w stanie sięgać po laury zwycięstwa zarówno na torach w najsłynniejszych wyścigach, jak i na gładko przystrzyżonych trawnikach samochodowych konkursów elegancji. Przez całą naszą historię styl kreacji Zagato kształtowany był przez wiatr oraz wynikające z niego obłe kształty i wdzięcznie opadające linie. AGTZ Twin Tail kontynuuje tę tradycję i stanowi kolejny epokowy krok w naszej pięknej i długiej historii”.
AGTZ Twin Tail.
Jeden samochód. Dwie dusze.
Więcej informacji i zdjęć AGTZ Twin Tail dostępnych jest na stronie agtztwintail.com