fbpx

Sportowy elegant

Elegancka sylwetka, dwuosobowego Coupe, mocny, sześciocylindrowy silnik i ekskluzywne wnętrze – Maserati 3500 GT to rasowe, włoskie Gran Turismo. To pierwszy samochód z trójzębem na masce, który odniósł komercyjny sukces i uratował markę przed bankructwem.
Odrestaurowane w garażu Rafała płatka Maserati 3500 GT zwraca na siebie uwagę jasnoniebieskim kolorem – takie było życzenie klienta klienta, który chciał, by samochód wyglądał jak reszta jego kolekcji. Ten egzemplarz pochodzi z 1961 r. i został wyprodukowany jako model z drugiej serii, wyposażonej już we wtrysk paliwa Lucas. Na prośbę właściciela układ wtrysku zdemontowano, zastępując gaźnikami z pierwszej wersji.

SKOMPLIKOWANE POCZĄTKI
Bracia Maserati rozpoczęli swoją przygodę z motoryzacją na początku XX w. od otwarcia małego warsztatu samochodowego w Bolonii w 1914 r. Na początku tuningowali jedynie samochody Diatto, a od lat 20. budowali własne konstrukcje. Sukcesom samochodów Maserati w wyścigach i rajdach, pod własnym szyldem, ale także w zespołach prywatnych, nie zawsze towarzyszyło powodzenie w biznesie. Dlatego po tym, jak firma po raz kolejny popadła w tarapaty finansowe w 1937 r., przejął ją seryjny przedsiębiorca Adolfo Orsi. Jego pomysłem na uzdrowienie kondycji przedsiębiorstwa była produkcja samochodów drogowych. Pierwsze konstrukcje pojawiły się w ograniczonej liczbie już po drugiej wojnie światowej w oparciu o model A6. Jednak dopiero 3500 GT stał się pierwszym masowo produkowanym modelem Maserati, który zapewnił przetrwanie marki i zmienił ją na zawsze.

1961 r. – ten egzemplarz pochodzi z drugiej serii. Można ją rozpoznać m.in. po dwóch trójkątnych okienkach z boku – tylne służyło do wentylacji tylnej kanapy.

WYCZYNOWE KORZENIE
Prace nad nowym modelem rozpoczęły się w połowie lat 50. XX w. Powierzono je Giuliowi Alfieriemu, który był głównym konstruktorem w Maserati w tamtych czasach. Alfieri był także odpowiedzialny za nadzorowanie konstrukcji samochodów i silników wyczynowych. Dlatego nie dziwi fakt, że zaprojektowany przez niego silnik miał wiele wspólnego z tym wyścigowego modelu 350S. Można się także doszukać podobieństw z jednostką Maserati 250F, w którym Juan Manuel Fangio zdobył dwa tytuły mistrza świata kierowców i konstruktorów Formuły 1. W efekcie powstał więc wyczynowy w charakterze, ale trwały silnik, któremu nie brakowało ani mocy, ani kultury pracy. Blok, który mieścił sześć liniowo ustawionych cylindrów, podobnie jak głowica z dwoma wałkami rozrządu, wykonane było z lekkiego aluminium. Na każdą z półkolistych komór spalania przypadały dwie świece zapłonowe. Z pojemności prawie 3,5 litra udało się uzyskać moc, która zapewniała doskonałe osiągi. Pozostałe elementy mechaniczne w znacznej większości pochodziły od międzynarodowych, uznanych dostawców, zapewniając efektywność kosztową producentowi i bezproblemowe użytkowanie klientom.

Dbałość o detale: jak wszystkie samochody z tego okresu, maserati 3500 GT zostało elegancko wykończone. Deska rozdzielcza w kolorze nadwozia nadaje wnętrzu specyficzny styl.

ELEGANCKI I PRAKTYCZNY
Samochód zaprezentowano publiczności po raz pierwszy na samochodowych targach genewskich w marcu 1957 r. Dwa przedstawione prototypy odziane były w eleganckie nadwozia zaprojektowane przez firmy Touring z Mediolanu i Allemano z Turynu. Project Touringa spotkał się z cieplejszym przyjęciem i to on ostatecznie trafił do produkcji seryjnej. Aluminiowe poszycie spoczywało na rurowej konstrukcji wykonanej w technologii Superleggera, która była specjalnością Touringa. Ta zaawansowana technologia zapewniła lekkość długiemu, ale bardzo eleganckiemu nadwoziu w stylu gran turismo.

Wysunięty grill z dużym trójzębem – znak rozpoznawczy samochodów Maserati.

SUKCES NA LATA
Samochód okazał się komercyjnym i wizerunkowym sukcesem. Gdy Maserati w 1958 r. wycofało się z udziału w sportach motorowych, produkcja 3500 GT zapewniła firmie ciągłość istnienia. Samochód ten świetnie trafił w gusta klientów i zadebiutował w odpowiednim momencie. W odbudowującej się Europie panował optymizm w klimacie la dolce vita, za oceanem popyt napędzało Hollywood. Właścicielami i – co ważne – użytkownikami 3500 GT byli m.in. książę Monako Rainier III, aktorzy Anthony Quinn, Tony Curtis i Rock Hudson. Maserati Modelem3500 GT zdefiniowało klasę szybkich i luksusowych gran turismo. Jego duch można odnaleźć także w modelu Maserati GranTurismo.

Rzędowa szóstka w prezentowanym egzemplarzu jest zasilana gaźnikami zamiast seryjnego wtrysku paliwa Lucas – zdjęcie silnika.

Dane techniczne:
TYP NADWOZIA: Coupe 2+2
LATA PRODUKCJI: 1957 – 1964
POJEMNOŚĆ SILNIKA: 3485 cm3
MOC: 220 KM (wersja gaźnikowa)/ 235 KM (wtrysk Lucas)
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA: 215 KM/H (gaźnik)/ 220 KM/H (wtrysk)
DŁUGOŚĆ: 4,78 M
MASA: 1300 KG

Artykuł z magazynu La Squadra nr 7
Tekst i fotografie: Jarosław Białkiewicz,
Samochód został udostępniony do zdjęć dzięki uprzejmości Pana Rafała Płatka z firmy REZ CC.

czytaj także

Samochody
Sklep
Kontakt
Menu
This site is registered on wpml.org as a development site.