6 września 2022

Prędkość kontrolowana

Niezależnie od tego, jak bardzo by nas kusiło, na drogach publicznych nie sprawdzimy osiągów naszego samochodu. Na szczęście są miejsca, gdzie można dać z siebie wszystko w bezpieczny sposób, a przy tym wiele się nauczyć…

Tekst: Karolina Szulęcka Zdjęcia: Andrzej Cieplik

Supersamochód to nie tylko przyjemność, ale też odpowiedzialność. Setki koni mechanicznych napędzających zazwyczaj tylną oś wymagają umiejętności, aby je poskromić. Elektroniczne systemy, jak E-Diff, Side Slip Control (SSC) czy ABS Evo, wspomagają kierowcę, ale nawet one nie zastąpią kompetencji.

La Squadra Track Days

Najlepszym miejscem do sprawdzenia i podnoszenia swoich umiejętności za kierownicą jest tor wyścigowy. Pod szyldem La Squadra odbyło się już kilka eventów na profesjonalnych obiektach pod czujnym okiem wykwalifikowanych instruktorów.

Każdy event na torze jest inny, bo poziom i doświadczenie kierowców biorących w nich udział są różne. Idealnie jest, jeśli każdy klient ma swojego instruktora na wyłączność – czyli trening „1 na 1”. Przez cztery godziny, bo tyle trwa taki event, można przetrenować bardzo dużo elementów: płyty poślizgowe, zachowanie samochodu na śliskiej nawierzchni i wiele innych – opowiada Michał Streer, kierowca rajdowy, który jest jednym z instruktorów na imprezach La Squadry.

Każdy event zaczyna się od odprawy, na której uczestnicy poznają zasady obowiązujące na torze, zasady bezpieczeństwa oraz sam tor i poszczególne zakręty. Potem zaczyna się część praktyczna, czyli jazdy po torze.

Instruktor musi wychwycić złe nawyki kierowcy, a następnie skutecznie nauczyć go nowych, dobrych. Musi to zrobić w prosty, przystępny sposób, a równocześnie cały czas musi dbać o bezpieczeństwo i unikać niebezpiecznych sytuacji. Jego zadaniem jest też pilnowanie, by jazda nie była zbyt agresywna i aby nie ucierpiał sprzęt – dodaje Streer.

Bezpieczne środowisko

Jazda na pełnym gazie na bezpiecznym torze – brzmi kusząco, ale jak zniesie to samochód? To tak naprawdę zależy od kierowcy. Na niektóre części trzeba jednak zwrócić baczniejszą uwagę.

Ze względu na mocne przyspieszenia i częste hamowania na torze najbardziej narażone na szybkie zużycie są układ hamulcowy i opony. Żeby być pewnym, że hamulce nie odmówią współpracy na dohamowaniu przed ostrym zakrętem, warto przed wybraniem się na tor sprawdzić i w razie potrzeby wymienić płyn hamulcowy na świeży, skontrolować grubość klocków hamulcowych i stan tarcz. To samo należy zrobić po „zabawie” na torze – wyjaśnia Szymon Cirbus, menadżer serwisu Ferrari Katowice.

Oczywiście kontrola ciśnienia i stanu bieżnika jest obowiązkowa. Należy pogodzić się z faktem, że opony „katowane” na torze będzie trzeba szybko wymienić na nowe, jeśli mają być bezpiecznie używane również w normalnym ruchu drogowym. Standardowo przed każdą sesją na torze warto skontrolować stan płynów eksploatacyjnych – oleju silnikowego, płynu chłodzącego, olejów w napędach itp. – dodaje Cirbus.

Ale czy warto?

Czy warto jechać na event, na którym instruktor może odebrać nam złudzenia, że jesteśmy najlepszym kierowcą na świecie, a na dodatek możemy zużyć komplet nietanich przecież opon… Czy to jest w ogóle warte zachodu? Odpowiedź jest oczywista – tak!

Imprezy typu „track days” to możliwość bezpiecznego sprawdzenia limitów swoich i samochodu. Zapoznania się z tym, jak auto tak naprawdę się zachowuje, jak przyspiesza, jak hamuje, jak reaguje w zakrętach i gdzie są granice jego możliwości. Tej wiedzy nie można zdobyć na drodze – wyjaśnia Maciej Nowak, sales manager Ferrari Katowice.

Pod okiem instruktora można nauczyć się, jak rozpoznawać i przewidywać reakcje samochodu, jak kontrolować podsterowność lub nadsterowność. W przypadku Ferrari to także możliwość odkrycia wszystkich ustawień manettino – na torze różnice między poszczególnymi trybami są naprawdę widoczne. W trakcie codziennej jazdy używanie trybu Race nie przyniesie żadnych korzyści, poza niepotrzebnym ryzykiem. Na torze sprawa wygląda zupełnie inaczej – dodaje.

Najbliższe wydarzenie La Squadra Track Days zaplanowano 10 października na torze Silesia Ring. Więcej informacji uzyskacie kontaktując się mailowo pod adresem info@lasquadra.pl

Podziel się: