Nowy szef Scuderii Ferrari
Mattia Binotto został nowym szefem Scuderii Ferrari. Zastąpił na tym stanowisku Maurizia Arrivabene, którzy szefował teamowi przez ostatnie cztery sezony. Binotto pozostaje dyrektorem technicznym zespołu.
Fotografie: Ferrari
Obniżka formy Scuderii Ferrari pod przewodnictwem Stefano Domenicaliego sprawiła, że w kwietniu 2014 r., po sześciu latach włoski menadżer zrezygnował ze swojej funkcji. Jego następcą został Marco Mattiacci, ale jego kadencja trwała zaledwie siedem miesięcy. W listopadzie 2014 r. nowym szefem Scuderii Ferrari został mianowany Maurizio Arrivabene.
Arrivabene od początku swojej kariery zawodowej był związany z marketingiem i promocjami. W 1997 r. rozpoczął pracę w koncernie Philip Morris. Tam przeszedł drogę od menadżera ds. eventów i marketingu do stanowiska wicedyrektora ds. komunikacji i promocji w całym koncernie. Philip Morris od wielu lat jest głównym sponsorem Scuderii Ferrari, dzięki czemu Arrivabene miał ciągłą styczność z zespołem. Od 2010 r. zasiadał w Komisji F1, jako reprezentant sponsorów tego sportu.
Za jego powołaniem na szefa Scuderii Ferrari stał Sergio Marchionne, który zamierzał wprowadzić porządki w zespole i wyciągnąć ekipę z kryzysu. Pod kierownictwem Arrivabene Scuderia otoczyła się wysokim murem przed dziennikarzami – nawet najstarsze wygi z padoku F1 nie miały dostępu do członków teamu. Siwobrody szef teamu miał opinię surowego i nieprzystępnego, ale pod jego rządami Ferrari nabrało większej dyscypliny, co przełożyło się na skuteczność. W ostatnich dwóch sezonach Scuderia znów była czołowym zespołem walczącym o zwycięstwo. Zdaniem wielu ekspertów Arrrivabene był jednak tylko figurantem, wykonującym polecenia Marchionnego.
Po śmierci Marchionnego w lipcu tego roku, dyrektor techniczny zespołu Mattia Binotto zaczął coraz mocniej podważać pozycję szefa teamu. Choć kierownictwo Ferrari kilka razy dementowało plotki o narastającym konflikcie, w styczniu 2019 r. Arrivabene został zmuszony do odejścia, oddając władzę dyrektorowi technicznemu.
Urodzony w Szwajcarii Mattia Binotto ukończył mechanikę na politechnice w Lozannie, a później zdobył dyplom z inżynierii samochodowej na uniwersytecie w Modenie. Od 1995 r. pracował w Scuderii Ferrari, w dziale silnikowym. W 2015 r. został powołany na stanowisko dyrektora technicznego. Binotto nie ma doświadczenia w konstruowaniu nadwozi ani wiedzy na temat aerodynamiki, ale pod jego przywództwem ekipa Ferrari zaprojektowała dwa udane bolidy – SF70H i SF71H. Jego umiejętności zarządzania przydadzą się w nadchodzącym sezonie – Ferrari musi wyciągnąć wnioski z błędów popełnionych w 2018 r., które przyniosły ekipie porażkę w walce o tytuły mistrzowskie.

Maurizio Arrivabene, Sergio Marchionne i Mattia Binotto