17 wrzesień 2019

Gran Turismo Spider

Na ten samochód fani Ferrari czekali wiele lat. Otwarte gran turismo z umieszczonym z przodu silnikiem V12 na długie lata zniknęło z oferty marki. Teraz, wraz z modelem 812 GTS triumfalnie powraca!

Fotografie: Ferrari

Choć pierwszy samochód jaki powstał pod marką Ferrari był maszyną przeznaczoną wyłącznie do wyścigów, nie da się ukryć, że był 2-osobowym spiderem z silnikiem V12 pod maską. Już rok po debiucie modelu 125 S, Ferrari miało już w ofercie rasowe gran turismo przeznaczone nie tylko na wyścigowe tory, ale przede wszystkim do wygodnego podróżowania po najpiękniejszych drogach Europy. Model 166 MM z 1948 r. zapoczątkował tą serię. W 1957 r. zadebiutowało Ferrari 250 GT California Spyder, które do dziś jest uważane za motoryzacyjne arcydzieło. Ferrari 275 GTB/4 N.A.R.T. Spyder, 330 GTS, 365 California czy model 365 GTS przyciągały klientów, dla których otwarty dach był jednym z warunków prawdziwej radości z jazdy. Jednak Ferrari 365 GTS/4 „Daytona Spider” zaprezentowany w 1969 r., okazał się być ostatnim przedstawicielem tej rodziny na wiele lat.

Po dwóch dekadach produkowania centralnosilnikowych bokserów jako modeli flagowych, w 1996 r. Ferrari wróciło do sprawdzonego układu z silnikiem z przodu. Każda współczesna generacja 12-cylindrowych gran turismo doczekała się swojej otwartej wersji, ale modele 550 Barchetta Pininfarina, Superamerica, SA Aperta czy F60 produkowane były w ściśle limitowanych edycjach – ostatni z nich powstał w zaledwie 6 egzemplarzach.

Premiera Ferrari 812 GTS oznacza powrót do tradycji produkowania niezwykle mocnych, eleganckich i sportowych w swoim charakterze gran turismo. Nowy model jest blisko spokrewniony z 812 Superfast. Dzielą ze sobą 6,5-litrowy, 12-cylindrowy silnik o mocy 800 KM, konstrukcję podwozia i zawieszenia. Samochód wyposażono w systemy wspomagające kierowcę w czasie jazdy – Side Slip Control (SSC 5.0), skrętną tylną oś (Virtual Short Wheelbase 2.0) oraz elektryczne wspomaganie kierownicy. Dodatkowo 812 GTS otrzymało nowe systemy: Ferrari Peak Performance (FPP), który poprzez opór i drgania kierownicy przekazuje kierowcy sygnały o tym, że przyczepność w zakrętach zbliża się do limitu. Z kolei system Ferrari Power Oversteer (FPO) reaguje w razie nadsterowności, odpowiednio usztywniając układ kierowniczy by podpowiedzieć kierowcy właściwy kąt skrętu przy kontrowaniu uślizgu. W modelu 812 GTS zmieniono też ustawienia elektromagnetycznie sterowanych amortyzatorów – tak by mimo nieco większej masy spider prowadził się tak samo jak zamknięta wersja 812 Superfast.

Zrobienie z dynamicznej berlinetty równie agresywnego spidera często jest trudnym zadaniem. Zespół Centro Stile Ferrari poradził sobie jednak z tym wyzwaniem. Przód samochodu jest identyczny jak w zamkniętej wersji, jednak od przedniego słupka, cały tył został przeprojektowany. Zamiast łagodnie opadającego dachu, z dużą tylną szybą, w 812 GTS zastosowano zagłówki, z osłonami ciągnącymi się do tylnego spojlera. W GTS nie ma także dwóch dużych wlotów powietrza za tylną szybką, kierujących powietrze przez nadkole samochodu. Zamiast nich projektanci Ferrari zastosowali większy, bardziej wydajny dyfuzor z tyłu auta. Aktywna aerodynamika zapewnia nie tylko większą przyczepność, ale też dba o komfort pasażerów nawet przy otwartym dachu.

Dach to znana z najnowszych spiderów Ferrari konstrukcja RHT (Retractable Hard Top). Wystarczy nacisnąć guzik i po 14 s. dach jest złożony lub rozłożony – można to robić nawet w czasie jazdy, ale przy prędkości do 45 km/h. Cały dach chowa się pod pokrywą bagażnika. Opuszczana tylna szyba między zagłówkami pełni też rolę owiewki, zapewniając komfort kierowcy i jego pasażerowi podczas jazdy bez dachu.

Podziel się: