Ferrari 488 Spider: po co komu dach?
Skoro bez niego może być niemal równie szybko! Projektując Ferrari 488 Spider, inżynierowie z Maranello mieli jasny cel: stworzyć roadstera, który nie będzie ustępował coupé pod względem osiągów.
Artykuł ukazał się w 1. numerze magazynu "La Squadra". Tekst: Kuba Kozal. Fotografie: Ferrari
Nowe Ferrari 488 Spider czerpie większość rozwiązań technicznych z 488 GTB. Nadwozie złożone z 11 aluminiowych profili, wzmocnionych częściami wykonanymi z lekkich i trwałych materiałów – takich jak magnez – zapewnia tę samą sztywność, co wersja coupé. To poprawa o 23 proc. w porównaniu z poprzednikiem – 458 Spider. Nowy roadster jest też od niego o 10 kg lżejszy. Spidera od modelu GTB odróżnia składany, sztywny dach, który chowa się pod pokrywą silnika w ciągu 14 s od naciśnięcia guzika. Po złożeniu zajmuje przestrzeń zaledwie 100 l – o połowę mniej niż tradycyjny dach z materiału. Układ napędowy 488 Spider przeniesiono w całości z 488 GTB. 3,9-litrowy silnik V8 z dwiema turbosprężarkami czyni z niego najmocniejsze Ferrari bez dachu w historii marki. Mimo otwartego nadwozia 488 Spider jedynie symbolicznie ustępuje osiągami starszemu bratu – o ułamek sekundy wolniej osiąga prędkość 200 km/h i rozpędza się do o 5 km/h mniejszej prędkości maksymalnej.
Ferrari 488 Spider – dane techniczne
Silnik | V8, 2 turbosprężarki |
Pojemność skokowa | 3902 cm3 |
Maksymalna moc | 670 KM przy 8000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 760 Nm przy 3000 obr./min |
Długość/szerokość/wysokość | 4568 mm/1952 mm/1213 mm |
Rozkład masy | 41,5 proc. przód / 58,5 proc. tył |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,0 s |
Przyspieszenie 0-200 km/h | 8,7 s |
Prędkość maksymalna | 325 km/h |
Zużycie paliwa | 11,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 260 g/km |